Thursday, 6 November 2014

MASALAH vs. CABARAN

u got problem with me? hehe..abang long Iman jadi gambar hiasan
Dalam kursus tadi, sang syabab berceloteh panjang waktu pembentangan kumpulan. Benarlah, sang syabab ni pantang dapat mikrofon & tajuk yang boleh dia goreng. haha..nasiblah kan. Syok sendiri jadinya. (cuba kalau tajuk lain, macam tajuk semalam, sang syabab tak setuju dengannya dan blur..jadi dia memang buat-buat tak nampak mikrofon tu..haha)

Sang syabab berkata: bila lihat tajuk ini, saya nampak MASALAH

Sang syuyukh berkata : bukan masalah, tapi CABARAN.

Sang syabab memintas katanya: Ya, walaupun saya nampak masalah tapi saya berfikir bagaimana nak selesaikan masalah ini.

Ha? begitulah. 
Memang benar sang syuyukh, dia ingin membetulkan tanggapan dan mindset negatif supaya melihat suatu MASALAH itu dengan pandangan positif, iaitu sebagai CABARAN.

Tetapi, bezanya, mindset sang syabab, MASALAH itu memang beliau sukai. MASALAH bukanlah sesuatu yang negatif secara total kepadanya. Kerana sang syabab suka sangat PROBLEM SOLVING.

Kerana sang syabab melihat kepada kebanyakan ciptaan dan kisah kejayaan di dunia ini bermula dengan sang pencipta/ sang genius menemui MASALAH terlebih dahulu dan cuba selesaikan masalah tersebut.


Ye, Pak Syuyukh, jangan nampak MASALAH tu negatif, je..haha...gotcha!

SO, it is really how we set our mind towards everything. Sometimes, there are more than one answer to A question. We just need to open up our minds. 

So my dear syuyukh, i do agree with you ON the usage of the term CABARAN. But i will just stick to my views too. hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails