Monday, 18 June 2012

the other side of me - on the road


Tadi aku catat nombor platnya MBB 54_. Kereta itu dipandu oleh orang yang kurang sabar, hinggakan aku pun jadi kurang sabar dengan sikapnya. Kereta wira merah. Dalam pada waktu aku mencelah masuk lane nya dengan signal, (memang sempat je aku masuk dan berada beberapa meter depan dia dengan jarak yang sesuai), dia masih tak sabar-sabar berada di belakang aku, nak juga dia memotong. Nak kata dia laju sgt blkg saya hingga perlu tekan brek, tak jugak, semput jugak dia di blkg aku beberapa ketika, tapi lepas tu sibuk dia nak memotong, sedangkan jalan tu double line dan ada kereta di hadapan.  Aku jadi kurang sabar. Hon juga akhirnya sebaik dia memotong, walaupun aku ni jarang gunakan hon dan hon kereta aku tu taklah berapa kuat. Geram dengan sikapnya yang membahayakan pengguna jalan raya. 

Terus aku berimaginasi membawa kereta besar, landrover ke, kereta kebal ke, dok menyondol kereta wira merah tu sampai ranap. Huh! Padan muka. 

diambil daripada webpage: http://www.omninfo.com/celebrity/celebs-their-cars/
Kemudian kami berhenti di lampu isyarat, aku berada di lane kanan sebelahnya kerana aku memang nak masuk simpang ke kanan. Aku pandang dia, tapi taklah pandang lama-lama macam nak makan orang, sebab orangnya pun lelaki. Gila pula kalau aku cari gaduh dengan orang gila macamnya. Sekadar nak tengok je siapa orangnya. Lepas tu, lampu untuk lane dia hijau. Tanpa sabar, dia terus membunyikan hon kepada kereta di hadapannya. Sekali lagi aku geram dan berimaginasi...

Kalaulah aku jadi driver kereta di hadapannya yang dihon tu,pasti aku akan buat bodoh. Pastinya juga aku seorang lelaki berbadan besar seperti Terminator jika nak buat bodoh macam tu kan. Aku akan biar je kereta aku tak gerak, biar dia sakit hati. Kemudian jeling dia di belakang, mencebik ke? Hoho.. Kalau nak lagi best, aku keluar kereta, baling telur kat kereta dia.. tapi dengan syarat kereta aku besar lah kan. 

Hmm..dahsyat kan imaginasi aku? Mungkin sebab itulah aku tak dilahirkan sebagai seorang lelaki dan berbadan gagah seperti Terminator a.k.a Arnold Susah-nak-eja tu.. kalau tak, pasti aku akan berangan jadi big bully atau konon-konon superhero yang membantu orang yang tertindas.

(Waktu tadika dulu aku pernah je buat macam tu. Konon-konon melindungi kawan-kawan yang lemah, yang dibuli di tadika tu. Tapi last-last aku yang menangis. Hihi..)

Ok, kembali ke kisah di jalan raya. Hmm..katanya kalau nak kenal orang betul-betul, kena travel dengan orang tu beberapa hari. Pada saya, cukup saja kalau kita duduk dalam kereta yang dipandunya seharian di tempat sesak atau bermasalah. Saya memang boleh sabar waktu memandu, tetapi jadi kurang sabar bila ada yang melanggar undang-undang hingga membahayakan pemandu lain.

Bagi yang tidak sengaja tak apalah, kadang-kadang kita bersangka baik, contohnya lampu signal nya rosak ke apa. Tapi, kalau memang nampak disengajakan kurang ajar, memang saya jadi marah. Paling dahsyat tadi lah kot, sehinggakan saya hon dan dalam hati rasa seperti nak mendoakan orang itu cepat mati! Whoah. Ekstrim tu. Walaupun saya tak mencarut seperti sesetengah orang tu. Tapi ini tetap sesuatu yang tak disukai Allah. Selalunya saya doa saja semoga dia cepat sedar kesalahannya. Tapi hari ini memang berbeza, siap doa cepat mati lagi. Mesti iman dah turun nih.

Tu lah, baru diuji sikit dah melatah. Macam mana agaknya nak ikut akhlak Rasulullah? Kata nak jadi pembawa Risalah Allah. .hmm...cubalah bawak bersabar..

P/S: tadi ada kereta parking tengah dunia JDF 884_. Tak ada inisiatif nak ke tepi sikit atau bagi signal kiri. Memang saya marah orang tu tadi sendirian. Lepas tu waktu saya berjalan kaki ke arah kereta itu, saya sengaja jalan tepi keretanya dengan pandangan mata yang psycho. Niat saya, nak beritahu driver, tolonglah ke tepi sikit dan beri signal. Nasib baiklah dia menunduk ke arah tempat duduk sebelahnya untuk membetulkan sesuatu. Kalau tak, mesti saya dah buat scene di situ..eh, iyeke? Taklah, saya nak tegur je..hehe..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails