Saturday, 17 December 2011

cara otakku berfikir...

huhu..saya baru sedar bahawasanya adelah sorang pakcik tu, saya selalulah dengar ceramah dia. tapi selalu saya susah nak dapat point dia. saya dapat point dia sikit-sikit, tapi nak baca pemikiran dia secara big picture selalunya saya fail. saya fail bila nak relatekan point-point dia. haha..tapi Alhamdulillah itu tidak membuatkan saya berhenti belajar dengan dia.

hmmm…lepas satu peristiwa, baru saya sedar bahawa otak saya ni cara berfikir dia pelik sikit. saya mungkin tak cukup genius macam orang lain yang mendengar ceramah pakcik tu sehingga nampak big picture. yelah, saya ni pelajar sederhana. nak faham pun ambil masa, nak hadam lagi satu hal. nak ingat? lagilah susah.

ada orang pernah cakap, saya ni selalunya mempunyai point of view yang lain daripadanya (konon kagum jap..haha).

eh, ye ke? Mungkin lah kadang-kadang think out of the box. (note the word kadang-kadang ok?) TAPI, masalahnya saya ni bukannya fikir di luar kotak, tapi berfikir out of context. haha..bahaya nih. boleh jadi sesat. tu sebab bila bercakap, saya selalu pusing-pusing..sampai lari point. huhu..teruknye! (patutlah boleh kalah debate time sekolah dulu..hihi..!)

saya ni selalunya banyak idea. tapi semua tak dilaksanakan oleh saya. memang tak pandai. selalunya saya kena salurkan kepada orang lain. barulah boleh dilaksanakan..owh, apekah? ini macam kerja pembuat dasar je? (hehe..pelaksana dasar perasan nak jadi pembuat dasar le tu?..)

apepun, yang mengilhamkan idea tu semata-mata datang daripada Allah swt. jadi janganlah perasan macam dia boleh menghakmilikkan idea tersebut. manfaatkanlah idea tersebut untuk kegunaan umat manusia. yeay!

3 comments:

Anonymous said...

salam akak,

ada ukhti selokaliti dgn saya pun, cara fikirnya spt akak.

kdg2, sy susah nak catch up. esp bila tgh struggle buat sesuatu, dia tambah lagi idea2 baru, n tekan2 saya utk implement. huhu. n sbb dia byk idea, dia akan nampaklah kesalahan2 cara saya bekerja. maka dia akan terus tegur dan tegur, padahal saya sedang struggle sehabis baik buat kerja yang dia tak buat.

susah nak jaga hati.

n mmg selalu kene ckp byk kali utk tak misscommunication..

mengikut perception akak, mcm mana eh nak elakkan masalah camni? huhu. apa cara terbaik utk communicate dgn org yg fikir cara mcm ni? (no offense ye akak :)) im not saying akak mcm ni. tapi mslh sy ngn ukhti ni, rootnya adalah sbb cara kami fikir berbeza..

n ukhti tu psti ada klbbhn yg sy xde, n sy pasti ada klmhn yg dia kena tolerate.

jzkllh kak.

cikgu ii said...

ukhti, cane kamu kata dia tekan2 utk implement? tak faham sgt kot. mgknkah mslhnya bukan pada idea, tapi cara dia menyuruh awak buat tu yg kurang selesa? rasa ditekan. begitu?

akak jugak rasa tmbh idea baru dan juga menegur cara kerja yg salah tu mcm 2 perkara yg berbeza.

sebabnya akak selalu je ditegur..hehee..tapi ideanya nothing new to me. cuma akak je lupa nak implement atau hilang fokus.

tapi bagus jugak awak sedar matlamatnya jelas. dan bukan nak cari kesalahn, atau kecewa, tapi nak cari jalan utk pastikan kita capai matlamatnya.

so back2d question how2communicate dgn org yg lain cara fikir?
phew, susah tu.

cth terdekat skrg, akak rasa wavelength akak dan mak akak sgt berbeza dgn kakak akak. mmg so far tak jmpa cara lagi mcmana. cuma kena byk bersabar.

kalau dgn akhwat, ada kot 2-3org ni mmg akak totally akan berego tinggi dgn mrk. tp wavelength takdela jauh sgt. ok je. jadi akak belum ada cara utk atasi mslh mcm ukhti la.. cuma akak dah blaja nak turunkan ego dan dia plak blaja bersabar. n we learn2 accept our differences.

maybe how2communicate is by checking back her understanding of whatever u say. cuba tny dia smula apa yg dia fahami?
wallahualam. aseef tak byk bantu

cikgu ii said...

p/s: tengah sedar bahawasanya pemikiran saya juga agak mencapah. taktaula kenapa asek teringat kat orang lain punya mslh..konon dpt idea utk org lain. sendiri punyer hilang fokus..

ada idea nak jadi lebih fokus??owh, kene train my brain neh!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails