Sunday, 27 November 2011

cakap pasal bola lagi..?

Orang kata kita bersatu hati, di bawah satu bendera kerana bola sepak.
Orang Malaysia lah, tak kira warna kulit dan bangsa semua menonton, berdoa dan berharap untuk kemenangan Malaysia.
Itu ada benarnya. kerana bola sepak, kerana sukan, kita bersatu.

TAPI, kerana bola sepak dan kerana sukan jugaklah kita berpecah-belah. Sayangnye...
Kalau tengok sekali imbas, orang Indonesia tu sama je rupanya dengan orang Malaysia. Tambah menyedihkan kalau mereka bukan setakat sama bangsa, tapi juga sama Islam.
Tapi kita berpecah-belah, bergaduh atas semangat nasionalisme yang diciptakan oleh penjajah kafir. hmmm...

Salah ke berbeza pandangan? Tak salah.
Salah ke semangat nasionalisme? Tak salah.

Tapi biarlah berbeza pandangan dan bersemangat nasionalisme tu jelas niat dan tujuannya, iaitu kerana nak menegakkan al-haq (kebenaran) kerana Allah Taala. Maka dengan itu kita akan tahu di mana letaknya batasnya.


p/s: napelah makcik ni asek cakap pasal bola ek? dah namenye cekgu pj...

Saturday, 26 November 2011

Kau tahu apa yang kau lihat?

Apa yang kita lihat tak semestinya benar.
Apa yang lebih tepat lagi adalah, apa yang kita tafsirkan daripada apa yang kita lihat adalah tak semestinya betul.
Jadi?
Jangan terlalu cepat buat kesimpulan daripada apa yang dilihat.

Tuesday, 22 November 2011

belajar dari bola sepak

Usai musim bola sepak sukan SEA yang lalu, saya melihat betapa kita boleh menghasilkan pelapis pemain-pemain bola sepak negara silih berganti. Di antara penyumbangnya bermula di peringkat akar umbi lagi, iaitu adanya sistem pentarbiyahan bola sepak yang tersusun. Adanya program-program dan sekolah-sekolah sukan menjadikan ia bertambah meriah.

Saya terfikir, alangkah baiknya jika kita juga begitu dalam dakwah. Perlunya perkaderan yang tersusun. follow up yang cantik dari kecil, hingga besar. Agar daie datang silih berganti, bukan sekadar orang yang sama saja. Tapi terus-terang saya katakan, perkaderan dan teori sedia ada memang sudah sempurnanya, tapi pelaksanaannya sahaja mungkin sukar.

Wednesday, 16 November 2011

Dua dalam Satu Hati??

Malam semalam terbaca:
"mana mungkin dalam hati yang ada Allah ada juga maksiat?"
hanya Dikau Allah satu-satunya. jangan dicampur adukkan..
Ya Allah, ampunilah aku..

Tuesday, 15 November 2011

adik-adikku

adik-adikku,
dalam perjalanan dakwah dan tarbiyah ini, memang banyak cabarannya.
banyak tuntutan yang harus dipenuhi.

adik-adikku,
along the way, pastikan sentiasa mengetuk diri menyedarkan diri supaya tak jadi robot, tapi tetap jadi hambaAllah yang bersungguh-sungguh menjalankan tanggungjawab dakwah ini.

adik-adikku,
perjalanan ini tidak selalunya berlangsung mengikut kehendak kita. tak semuanya akan boleh diubahsuai mengikut kehendak kita. maka bersedialah untuk melakukan sedikit pengorbanan. yakinlah kamu mampu melakukannya. yakinlah pada pertolongan Allah swt. yakinlah pada ujianNya untuk orang yang beriman.

adik-adikku,
jadilah jundiy (tentera) yang sentiasa bersedia bekerja bersama-sama.
didiklah diri supaya mampu menjadi qiyadah (ketua) yg serba-serbi tahu dan takut kepada Allah.

adik-adikku,
gunakanlah hati dan akal dengan bijaksana.
tetapkanlah pada prinsip yang jelas, bukanlah mengikut kata hati sahaja.
didik hati mengikut akal yang waras.

adik-adikku,
seorang naqibah umpama seorang ibu. memang benar, sang ibu pun mungkin saja buat silap, mungkin saja lelah. tapi kerana dirinya sang ibu, dia bangkit semula demi anak-anaknya.

wahai adik-adikku,
kakakmu ini mohon maaf sekiranya banyak kekurangan pada pertemuan hari ini. Hanya Allah sahaja mampu memegang hati-hatimu.

p/s: luahan rasa setelah menyalahkan diri atas perkongsian kering pada pertemuan hari ini dgn adik2...

Monday, 14 November 2011

pesanan

wahai ibubapa.
tolonglah DIDIK anak anda! Bukannya sekadar bagi mereka makan, pakai dan marah-marah mereka. Mari belajar daripada hamba Allah bernama Luqman Hakim. Belajar juga daripada Rasulullah s.a.w. Lihatlah anak-anak hasil didikan mereka.

(luahan hati dai'e guru yang penat melihat anugerah Allah yang disia-siakan)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails