Tuesday, 6 September 2011

alahai..isu lagi!?

Saya bukanlah orang yang sesuai untuk memberikan komen tentang isu ini. Bukannya apa, saya belum pun mendengar ceramah yang orang dok sebut-sebut dalam isu ini. Jadi, saya pun tak bolehlah nak bagi komen lebih-lebih. Kalau sekadar membaca cebisan dari suratkhabar mahupun siaran berita utama pun tak cukup. Anda semua pun tahu kenapa. Bias is everywhere.

Cuma apa saya nak katakan di sini, pasti ada yang bertepuk tangan melihat orang Islam, khususnya Melayu di Malaysia ni bergaduh tentang isu yang entah apa-apa tu. Sudah-sudahlah Muslim Melayu di Malaysia (atau Tanah Melayu suatu ketika dulu) ini dahulunya menjadi mangsa keadaan masa zaman penjajahan. Tak perlulah kita bising-bising lagi menunding jari antara satu sama lain.

Apa yang saya lihat pada zaman itu, tak kiralah samada mereka muslim melayu yang menjadi polis waktu itu, mahupun komunis, kedua-dua pihak merupakan mangsa keadaan. Menjadi seakan boneka yang berperang sesama sendiri demi kepentingan pihak lain mahupun terlalu fanatik dengan ideologi tertentu. Jadi kali ini, tak perlulah bergaduh lagi dan tak perlulah berlumba-lumba menjadi bahan tertawa orang luar. Cukup-cukuplah tu. Kalau rasa dah menyakiti hati orang lain cepat-cepatlah pergi minta maaf. Yang pihak sebelah sana lagi tu bulan baik ni cubalah bawak-bawak bersabar dan memaafkan. Full stop. Tak perlulah kecoh-kecoh lagi dan saman-menyaman.

Banyak lagi benda lain yang lebih penting nak dibuat daripada bergaduh begini.

Ha, yang pihak media pun apa lagi? Sudah-sudahlah tu main api.

Sunday, 4 September 2011

tanak jadi hipokrit?

bismillahirrahmanirrahim

phew. cool down.

some people always say about not ready to wear hijab, not wanting to be a hypocrite by wearing it, not good enough to wear it.

And then some of them even started to pointing to others who wore hijab/tudung, and yet sometimes with no akhlak of a good muslim. Saying that is the reason why you do not want to wear it yet. Cause you might do something wrong and sinful and that is bad image for Islam.

And then, some of them also pointing to others who advise them to don hijab. Others who might do it the wrong way like 'perli' or 'marah-marah' and use harsh words. And because of that, you forgot that despite that the advise was being said the wrong ineffective way, what they say is still true- donning the hijab is what muslim women should do. We all know that.

Now tell me, hijab or without no hijab. You are still a muslim. And they still sees you as a muslim. They will still label you as muslim.

When you want to do something good, for Allah swt- there's no need for you to find reasons. There's also no need to look at others and not worry about what they think about you. You should not point to others as well.

Why? Well it's because this is all just about you.

I do not need to wait until I am good enough to wear hijab. I just do it because of the love for Allah swt. And now I've seen it's 'hikmah' too. alhamdulillah

Friday, 2 September 2011

kisah tak sedap didengar..

Selalu juga saya terdengar dan ternampak kisah anak-anak muda yang terlalu mendesak dan menggesa keluarganya untuk mengadakan perkahwinan mereka terlalu awal. Kisah yang paling awal saya dengar berlaku masa saya kecil lagi. Sekarang peristiwa sebegini berlaku lagi. Maksudnya apa? Ha, tak sudah-sudah rupenye kes begini berlaku. Walaupun semua peristiwa yang saya dengar ni akhirnya berlangsung juga perkahwinan tersebut oleh ibubapa mereka dan bukanlah kahwin lari ke apa, tapi ada jugalah kisah yang tak sedap didengar. Iyalah, bergaduh mulutlah selalunya berlaku.

Malah, yang paling tak sedap didengar dan dilihat adalah apabila kisah begini berlaku dalam kalangan orang-orang yang dikatakan berpegang teguh pada agama Islam. Yang luarannya memakai kopiah, tudung labuh (aikk..macam aku je? Haha), ataupun ada title ustaz/ustazah. Hmm.. kemudian ada juga di kalangan mereka terlalu mendesak ibubapa, sehingga mengguris hati ibubapa. Ada yang mengatakan tak elok berpasangan atau bertunang lama-lama, berbual di telefon buat dosalah, maksiatlah, macam-macam lagi. Katanya ibubapa tak fahamlah, pelbagai lagi.. sehingga mengusik hati ibubapa, dan adik-beradik.

Don’t get me wrong. I am not against early marriage (awal di sini selalunya merujuk kepada pasangan tersebut masih lagi tak habis belajar, belum ada pekerjaan atau kewangan stabil). Malah, sewaktu saya mula-mula dengar tentang nikah khitbah (nikah gantung), saya juga bersetuju dengan idea itu.

Pada saya, tidak adil untuk kita menafikan fitrah manusia hanya kerana keadaan kehidupan kini telah berubah. Sedangkan secara fizikal, mental, dan spiritualnya mereka telah bersedia, tetapi malangnya dianggap tidak bersedia kerana keadaan kehidupan masa kini meletakkan syarat kalau nak kahwin kena ada duit beribu ringgit, kena habis belajar dulu.

Malah, saya besetuju bila dikatakan tak elok bertunang lama-lama, berbual di telefon merupakan permulaan kepada maksiat.

Tapi yang saya tak setujunya dan peliknya, kalau dah tahu begitu, kenapa bertunang? Kenapa berpasangan? Kenapa berbual di telefon?

Jika ibubapa dah awal-awal kata tak bagi kahwin awal, sebaiknya tak perlulah bertunang dulu. Tak perlulah risau bila tak diikat. Percayalah pada jodoh ketentuan Allah. Banyakkan juga bersabar.

Lainlah jika anda bersedia untuk menghadapi pertunangan yang lama dan menempuh ujian. Walaupun bertunang, tak perlu pun berbual di telefon berbual, berbincang tentang perkara yang belum mungkin pasti. Selagi belum berkahwin, tiada apa yang pasti lagi. Jadi tidak seharusnya mendahulukan bakal pasangan daripada ibubapa sendiri selagimana apa yang ibubapa buat dan kehendaki tidak bertentangan dengan syarak. Janganlah sehingga emosi dan melukai hati ibubapa dan saudara sendiri.

Seorang sahabat pernah berkata, sewaktu dia bertunang dahulu selalu juga syaitan mengusik perasaan diri untuk mencari alasan untuk menelefon tunangnya. Walaupun sebenarnya tak penting dan tak perlu pun.

Ingatlah, tiada istilah ‘couple’ pun dalam Islam jika belum berkahwin. Tak kisahlah jika anda merasakan pasangan anda sentiasa mengingatkan diri anda tentang solat, tentang Allah, ataupun telah menunjukkan kesungguhan hendak berkahwin dengan anda. Kerana ia sebenarnya tipudaya syaitan.

Manakala pertunangan sebaiknya dirahsiakan, pernikahan dihebahkan. Kerana ia melibatkan hati dan masalah di masa akan datang jika dihebahkan pertunangannya.

Teringat kisah sahabat baik saya yang sewaktu dia bertunang atau berkenalan, dia berhubung hanya melalui emel dan bertanyakan perkara-perkara yang penting saja seperti ingin mengetahui pemikiran masing-masing, mengenal hati budi masing-masing, dan persiapan perkahwinan. Itupun, emelnya dihantar salinannya kepada orang perantara yang dipercayai. Ha, siap cc the email to another person, supaya tiada perkara yang melampaui syarak ditulis di situ.

Bagus betul! Alhamdulillah, she got married and I’d say happily married!

Jadi, kesimpulannya di sini..ha, fikirlah sendiri! Dan saya juga mengingatkan diri sendiri juga. Semoga kita tidak melakukan kesilapan yang sama. Jika ibubapa tak bersetuju dengan pilihan hati, ataupun tak bersetuju dengan ‘timing’ kita nak kahwin tu, maka banyakkanlah bersabar, banyakkan berdoa. Adalah hikmah di sebalik tu. Dekatkanlah diri dengan Allah. Semoga kita redha dengan ketentuanNya.

mesej iklan raye

Saya sangat sukakan mesej di iklan-iklan dan drama sempena Syawal ini yang mengingatkan kita tentang kepentingan mengeratkan kembali persaudaraan sesama kita dengan keluarga, terutamanya ibubapa.

TETAPI, saya tertunggu-tunggu juga iklan yang membawa mesej persaudaraan Islam yang lebih besar. Di mana umat Islam seluruh dunia sama-sama berpuasa, membuat amal sepanjang bulan Ramadan.

Kemudian bertahlil, bertakbir, bertahmid di hari raya.

Umat Islam yang bersaudara sangat mengasihi saudaranya sepertimana ia mengasihi dirinya sendiri. Ikatan akidah yang dipegang kuat lebih daripada ikatan darah. Semua tempat umat Islam tinggal merupakan tanahair kita.

Adakah kita semua sudah merasakan begitu? Atau masih menganggap orang Somalia hanyalah orang Somalia dan juga membantu umat manusia lain sekadar atas sebab belas kasihan dan kemanusiaan saja? Kalaulah ya, maka kita tiada beza dengan orang bukan Islam yang baikhati itu. Mereka melakukan kebajikan hanya atas dasar kemanusiaan, bukanlah atas dasar ketaatan kepada Allah swt.

Seharusnya kita membantu kerana Allah. Kerana ia suruhanNya. Beramal kerana ia diwahyukan di dalam Al-Quran. Melakukannya kerana Nabi Muhammad s.a.w telah melakukannya dan menyebutkan tentangnya dalam hadith.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails