Wednesday, 24 March 2010

Taking Off the Hijab

Taking Off the Hijab

Posted using ShareThis

tersasul

satu hari, saya diberi amanah untuk menyampaikan satu pengisian kepada sekumpulan kecil pencari hidayah (woho!). saya hanya menyampaikan dan menerangkan satu kertas syarahan yang hebat oleh abul a'la al-maududiy. kenal tak siapa maududiy tu? ha, dialah seorang genius yang sangat bagus menggunakan ke'genius'annya untuk kebaikan seluruh umat, membawa manusia kembali ke fitrahnya, iaitu menjadi hamba kepada Allah dan khalifah di muka buminya. beliau mengajak manusia kepada Islam.

apapun, saya nak cerita, sewaktu menyampaikan pengisian, tiba2 mulut tersasul; "cikgu..ooppss, akak! hehe"
adeh. tersasul. habis bebudak tu mengangguk; "ye cikgu!"

esoknya kembali ke sekolah untuk kelas tambahan. kemudian datang la 2 org anak murid ni ke kereta saya dan cakap; "isy, cikgu ni macam nak lari dari rumah je. banyaknya barang dalam keta ni?"
kemudian saya pun jawab; "ala, akak..oopppss..cikgu sebenarnya.."
adoi. tersasul lagi daa..

haha..dulu2 tersasul kat rumah saya membahasakan diri akak dengan emak, sedangkan sepatutnya adik!! dan kemudian di asrama pulak, lepas cuti lama di rumah,tersasul pulak dengan housemates membahasakan diri adik..hihi..tak sedar diri dah tua..

moral of this story? hehe..entahla..saja nak cerita yang kita ni memegang banyak peranan dalam hidup ni. memang kena sesuaikan diri..

Wednesday, 10 March 2010

masalah sosial atau masalah iman?

wah, tulis title ni, teringat pulak kat anak buah sorang tu yg namanya muhammad amirul IMAN. moge iman terus terpancar hingga akhir hayatmu nak!

ok, back to the real thing.
masalah sosial tu apa?
saya lebih suka buat begini:
masalah sosial = masalah akhlak = masalah IMAN!! (huhu..nampak sangat kenapa saya fail math masa STPM dulu!)

orang suka sangat membumikan kata-kata yang negatif hingga menjadi sederhana dan nampak neutral. contoh mudah: ZINA = seks bebas.
anda faham sekarang? ya, mereka membuatkan sesuatu perkara itu nampak neutral dan tidak negatif. satu mainan fikiran. ghazwul fikr juga ini.

apapun, masalah sosial sangat berkait rapat dengan masalah iman. orang yang tidak mempunyai masalah iman, pastinya tidak akan menghadapi masalah akhlak/sosial.
gejala sosial yang negatif tidak akan selesai dengan sekadar kuatkuasa undang2 atau membina pusat2 futsal atau trek lumba (merujuk kepada langkah satu kerajaan negeri ini untuk mengurangkan gejala mat rempit di negerinya...
tolong lihat lebih mendalam lagi masalah ini. segalanya berbalik kepada ad-deen kita.

pernah tak terfikir kenapa Islam dipanggil sebagai cara hidup (ad-deen), dan bukan sekadar agama (religion)??

mode: dgr lagu perjuangan by saff one. "tulis blog sambil tgh tunggu amik mood nak tulis lesson plan utk hari sok yg busy..huhu..lambatnya!!this is so me!!!"

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails