Wednesday, 27 January 2010

kewajipanmu..

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang
Jika mereka berpaling, maka (ingatlah) kami tidak mengutus engkau sebagai pengawas bagi mereka. Kewajipanmu tidak lain hanyalah menyampaikan (risalah). Dan sungguh, apabila kami merasakan kepada manusia suatu rahmat dari Kami, dia menyambutnya dengan gembira, tetapi jika mereka ditimpa kesusahan kerana perbuatan tangan mereka sendiri (niscaya mereka ingkar) sungguh, manusia itu sangat ingkar (kepada nikmat)
Assyura 42: 48, al-Quran

kefahaman saya:
kita menyampaikan sahaja dengan bersungguh-sungguh. jangan bersedih hati atau marah jika mereka berpaling. tugas kita hanyalah menyampaikan.. selebihnya urusan Allah. berserah kepadaNya

Wednesday, 20 January 2010

Orang Islam pun iSLaMoPhoBia ke?

Membaca tentang islamophobia di sekitar dunia memang menakutkan. Sangat menakutkan apabila mendapat tahu ramai di luar sana mendapat pandangan yang salah tentang Islam. Sangat menyedihkan kerana mereka terselindung daripada kalimah al-haq.
Islamophobia=takut pada Islam dan orang islam.

Kenapa mereka takut? Senang saja, mereka melihat Islam sebagai satu ancaman besar kepada keselamatan dunia, ancaman kepada budaya dan kebiasaan yang selama ini mereka pegang.

Masakan tidak, mereka melihat terrorist memakai lencana Islam.
Mereka membaca novel biografi tentang orang Islam yang teraniaya di bumi sendiri, yang kononnya mengikut undang-undang Islam (walhal diselubungi pengaruh budaya dan adat resam yang jauh daripada nilai-nilai Islam).

Mereka nampak orang yang mengucapkan syahadah berubah meninggalkan seluruh dunianya dan keluarga. Itu yang mereka nampak dengan pandangan yang sangat naïf.
Sudahkah anda menonton filem fitna? Memang sedih. Sedih.
Doa banyak-banyak semoga orang-orang ini yang menentang Islam dibukakan hatinya menerima Islam suatu hari nanti. Semoga mereka akan menjadi laksana Umar al-Khattab setelah faham Islam.

Apapun, kembali kepada topik. Islamophobia di Malaysia sendiri?
Ya.
Oleh orang Islam sendiri? Ya.

Ramai di kalangan kita sangat takut dengan gerakan Islam. Betul atau tidak?
Mereka lebih rela anak mereka atau kawan-kawan, atau adik-beradik mereka pergi berjalan-jalan bersama rakan-rakan minum teh tarik, tak kira lelaki perempuan daripada menyertai halaqah usrah dan program di masjid-masjid. Mereka lebih senang memberi kebenaran aktiviti mendaki bukit, annual dinner, martial art class dan sebagainya.

Jika program yang islamik sedikit, pertanyaan mereka akan jadi sangat detail tentang latar belakang penganjur, penceramah diiktiraf? tempat, dan lain-lain. Umpama soal siasat. Takut benar mereka dengan ajaran sesat, dan mazhab lain. Pada mereka, cukuplah anak mereka tahu solat dan beribadat.

Cukuplah pakai tudung. Tak perlulah lebih-lebih. Tudung labuh-labuh tu tak payah lah. Tak payahlah alim sangat. Nanti dah taknak pula salam tangan dengan saudara-mara lelaki, taknak pergi parti.

Cukuplah pergi sekolah agama, supaya tahu baca doa dan jadi imam solat, tak perlulah ikut halaqah, nanti terganggu pula pelajaran. Dakwah dan pelajaran Islam tu tanggungjawab ustaz, dan para alim ulama’ je, tak perlulah kita sibuk-sibuk.
Tak perlulah memandai-mandai nak baca terjemahan al-quran, nanti sesat pula. Uikks??

Mana lebih sesat? Tak baca maksud quran langsung atau baca maksudnya? Takut sesat? Sebab tulah kena berguru, pergi majlis ilmu. Baca jelah terjemahan tu, takut tersalah faham, Tanya jelah ahlinya.

Pelajaran dunia, pencapaian material lebih besar dan penting kepada semua. Islam hanyalah pada part ibadat. Dan kemudian perkahwinan sikit. Kalau adapun kemudian akhlak sikit. Dah. Itu saja. Pelaksanaan halaqah, usrah, program Islamik tidak dilihat sebagai usaha pendidikan terancang untuk makhluk Allah bernama manusia menjadi hamba Allah yang sebenar, yang menjadi individu muslim yang cemerlang.

Cukuplah hanya dengar ceramah sekali-sekala di masjid atau televisyen sebagai input. Entah dilaksanakan entah tidak. Kadang-kadang ketawa terbahak-bahak dalam ceramah, atau menangis mendengarnya, tetapi kemudian, tidak ambil pusing atau aplikasi pun apa yang dipelajari di dalam ceramah itu.

Apa nak jadi?
Kenapalah takut sangat dengan perkara Islamik ni?
Anda bukan Islam ke?

Tuesday, 19 January 2010

some thoughts on : Assumptions

There are people who want to find reasons for everything. Even things that nobody who could think of the reason of it! For example, the reason behind someone’s action. Nobody can be sure the reason for it except for the person himself. But these "inquisitive" person could not stand not knowing the reason or answer for everything! To them, it is a must to find the answers - the reasons.

So, they create assumptions. Finding these reasons would be okay if you are a behaviourist, psychologist, psychiatrist or people whose work would need them to analyze people’s behaviours and action. And it would still be okay if you have positive ideas or reasons about it (positive = optimist).

A psychiatrist might analyze people and find answers and reasons for every person’s action, but they did not rely 100 percent on assumptions. They ask these people and make diagnosis before they decide. These are what we call hypotheses. Why they don’t simply rely on these? Well, because they know, false assumptions would lead to wrong decisions and then it could risk his career too!

So, why must we simply create assumptions for any person’s action without asking the person himself? You could be making false assumptions. And if you ask the wrong people (which is not the person himself), then it would be “mengumpat” – double up your wrongdoings, your “dosa”. So people, please! Never ever assume too early. Ask the person himself. Assumptions kill. It could kill your motivation, friendship, and also your whole lives in this world and the hereafter.

From what I see around me, assumptions are the number one factor for most problems between people. Never ever think badly of others.
Never ever make assumptions,
regardless of how well you know the person, or
how well you know about the situation.
Cause only God knows why. Not you!
So move away assumptions! I don’t trust you!

Sangkaan. Zhon. Assumptions.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails