Tuesday, 22 December 2009

The farewell speech



Salam dear friends.
I am truly happy that our dear director & deputy director came to our farewell do at The Window. Tapi sayang sekali, kebanyakan pensyarah yang banyak mengajar kita yang tidak dapat hadir.

Apapun, terima kasih sebab memilih saya yang bukan sesiapa ini untuk menjadi wakil kelas kita untuk memberi ucapan akhir. Maaf banyak sebab ayat-ayat yang keluar agak kurang formal (tidak menuruti sepenuhnya skrip ucapan..ehehe..what was being said came directly from my heart), and I am so sorry I broke down in the middle of the speech..and it was quite long one..(lagipun Zul gave me 10 minutes for the speech)

Jadi di sini, saya poskan ucapan asal untuk adek-beradekku PISMK-OUM (PSV) ambilan Jan’06 IPGM-KBA.. semoga menjadi insan yang bermanfaat kepada agama, Negara, dan dunia.

“terima kasih pengerusi majlis. Yang berbahagia, Dr.Mohd Sofi b. Ali, pengarah IPG-KBA, Pn. Satinah bt Syed Salleh, timb.pengarah IPG-KBA, pensyarah kanan, ketua-jabatan, para pensyarah, staf sokongan, dan rakan-rakan yang saya amat kasihi sekalian.

Sebagai wakil kepada rakan-rakan saya dari kelas PISMK-OUM, saya ingin menyatakan kesyukuran kepada Allah swt kerana dapat mengumpulkan individu-individu yang sangat bermakna dalam kehidupan kami sepanjang pengajian kami di IPBA ini.

Idea untuk mengadakan majlis ini telah lama ada, iaitu sejak tahun lepas lagi. Namun mungkin dek kerana kesibukan hal lain, kami terlupa seketika tentangnya. Sheinggalah baru-baru ini, penyelaras kami, Pn.Halimatun mengingatkan kemi tentang majlis ini. Katanya, “takkanlah kami nak tinggalkan IPBA begitu sahaja selepas 4-5 tahun di sini? Tanpa meraikan para pensyarah dan mendengar amanat daripada mereka, khususnya Tuan Pengarah?

Kata-kata beliau ini membuatkan saya tersentak, kerana betapa lekanya kami dengan kesibukan sendiri sehingg terlupa tentang insane-insan di sekeliling kami yang bukan hanya menyebarkan ilmu, namun juga memberikan kasih saying tanpa lokek kepada kami.
Hadirin sekalian, ingin saya sorot kembali kisah kami, 20 orang pelajar PISMK-OUM semenjak 4 – 5 ½ tahun lalu untuk menunjukkan betapa besarnya impak tuan-tuan dan puan-puan dalam hidup kami.

Pada Julai dan Ogos 2004, bermulalah langkah kami memasuki bidan perguruan ini. 8 orang di MPI, 4 orang di MPKB, dan 7 orang di IPBA. Saya masih ingat, waktu itu kami masih lagi segar dengan pemikiran sebagai lepasan sekolah menengah, iaitu masih kosong dan naïf. Malah, pada waktu itu, ada yang belum pasti, adakah mereka benar-benar ingin menjadi guru?

Ditambah pula sebagai kumpulan pertama PISMP, pelbagai ketidaktentuan yang berlaku, seperti hal silibus, peperiksaan, university, dan lain-lain yang menyebabkan bukan kami sahaja yang pening kepala, malah para pensyarah juga. Namun Alhamdulillah, berkat sokongan mereka juga kami Berjaya meneruskan perjuangan ke peringkat ijazah di IPBA.

Saya masih ingat, Januari 2006 merupakan satu jangka masa yang penuh dengan emosi. Bermula dengan berita perpisahan dengan rakan-rakan pra-PISMP di maktab lain, proses pemilihan subjek minor, penyesuaian diri dengan cara pembelajaran OUM dan budaya IPBA. Malah, saya masih ingat semasa semester satu, ada yang berkata, tidak sukakan Kuala Lumpur kerana terlalu tercemar udaranya ! (guess who?? Masihkah kau ingat??hehe.)

Rakan-rakan sekalian, tanpa kita sedari, 4 tahun telah berlalu. Jika dahulu kita melangkah masuk sebagai pelajar, kini kita akan melangakah keluar untuk menjadi tenaga pengajar di sekolah! Ternyata, kamai ini bukanlah orang yang sama seperti 4 tahun yang lalu. Segala cabaran dan dugaan ternyata telah mendewasakan kita dan membuatkan kita lebih kuat untuk menghadapi cabaran seterusnya.

Saya percaya, keluarnya kami dari IPBA ini bukan sekadar menggenggam ilmu PSV atau keguruan, malah lebih daripada itu. Kenapa? Kerana di sinilah segalanya bermula. Di sinilah kita mula mengenal diri sendiri. Ada yang bertemu jodoh di sini, ada yang menjadi jaguh sukan, mula memberanikan diri bermain keyboard, berkayak mengelilingi Pangkor, dan bermacam lagi. Malah, ada juga yang berkata, di sinilah mereka mula berkenalan semua dengan Allah swt. Siapa sangka?

Oleh itu, di sini, sekali lagi saya mewakili rakan-rakan ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang ada di sini, para pensyarah, pentadbir, dan staf, khusunya penyelaras kami, Puan Halimatun; mentor kami, En. Abdul Jalil dan Tn. Hj. Mohamad Kamar yang tanpa jemu memimpin kami ke arah kecemerlangan. Halalkan segala ilmu yang diajar serta doakanlah kejayaan kami.

Kepada rakan-rakan sekuliah, ada sedikit pesanan untuk kita melangah ke fasa baru hidup kita nanti. Kata-kata ini dipetik daripada puisi kegemaran saya, iaitu Gurindam 12 tulisan Raja Ali Haji:

“Jika hendak mengenal orang berbangsa, lihat kepada budi dan bahasa,
Jika hendak mengenal orang yang berbahagia, sangat memeliharakan yang sia-sia,
Jika hendak mengenal orang mulia, lihatlah kepada kelakuan dia,
Jika hendak mengenal orang yang berilmu, bertanya dan belajar tiadalah jemu,
Jika hendak mengenal orang yang berakal, di dalam dunia mengambil bekal.”


Sekian, wabillahitaufiqwalhidayahwassalamualaikum wbt.

Saturday, 31 October 2009

eksklusif bersama Dia

Bila kita dilanda masalah..
tak kiralah,
masalah dengan diri sendiri,
dengan orang sekeliling kita,
atau dengan masyarakat…

sepatutnya kita kembali kepada Allah.
Sebab itulah ujian sebegitu diturunkan Allah,
kerana Allah rindukan rintihan kita..
kerana Allah mahu membalas segala susah payah dan rintihan kita tadi di akhirat kelak...

tapi, ke manakah kita?
Apa jalan pertama yang kita ambil?
Siapa yang kita jumpa dulu?

Bila kali terakhir kita berbicara panjang meluahkan yang terbuku bersama Dia?

Bila kali terakhir kita reserve masa eksklusif bersama Dia?

p/s: para sahabat dan Rasulullah dahulu sangat khusyuk dan kelihatan sangat fokus utk bersama Allah sebaik azan berbunyi...sewaktu itu, tiada lagi borak2 kosong, semuanya mula meletakkan sepenuhnya diri untuk Allah, walaupun berjemaah. tapi perasaannya seolah2 hanya dia seorang bersama Dia...eksklusif..best tak?

Monday, 26 October 2009

saksi semalam..SH

Doa.
Itu mungkin sesuatu yang kita mungkin terbiasa dengan diri kita hinggakan kita tak sebut pun ia sebagai antara usaha kita.
Doa tentunya senjata yang paling berharga, menimbulkan pergantungan total terhadap Allah dan redha terhadap apa jua yang Allah mahu letakkan.

Di dalam gelak tawa dan kreativiti kita semalam, sebenarnya keluarga, rakan-rakan, adalah orang-orang yang sangat berharga dalam hidup kita. Dan inilah yang akan menjadi antara dugaan terbesar kita. Sama seperti yang dihadapi oleh Nabi-nabi dan orang yang beriman terdahulu.(wahhh..rase tak relation kita spt dlm sirah nabawiyah??? ye, kita share karier sama seperti para sahabat dan org2 yg diceritakan dalam AQ!!)

Mampukah kita menghadapinya seperti Rasulullah dan para sahabat? insyaAllah, kitalah insan terpilih. Jika kita tidak jelas dengan matlamat kita, mungkin kita tak akan mampu hadapi dugaan ini di masa akan datang. Kerana, bak kata kakak, ia akan menghimpit dan menyesakkan dada dan hati kita. Adakah kita bersedia menghadapinya?

Berat, payah, dan perjalanan masih jauh. Ya, namun kemanisan yang berharga datang selepas jerih payah. Apalah harga syurga itu jika comfort zone di dunia yang sangat hina tidak mampu ditinggal. Memang sukar untuk memulakannya. Kenapalah kita nak lakukan ini, sedangkan kita tidak pernah dan tidak suka melakukannya sebelum ini?

Perlukah alasan atau sebab yang lebih besar selain kerana Allah swt?

Jangan bersedih.
Jangan risau.
Allah akan menolong orang yang menolong agama Allah.
Bantuannya akan tiba dari tempat yang tidak disangka-sangka. Dan yang paling penting, yang selalu kita sebut dalam zikir harian kita, Allah meletakkan bebanan mengikut kesanggupan dan kemampuan kita. Kita di situ semalam. Maksudnya Allah tahu kita benar-benar mampu.

Ya, yakin boleh! Jika bukan kita, siapa lagi?

Mari para penyaksi kebenaran!

Thursday, 8 October 2009

mitos

-kenapa ye celebrate festival ini?
-oh, sebab berdasarkan satu kisah, satu mitos..
-mitos?? itu sahaja?
-ya..

cerita dalam kitab
-siapa ye mereka di dalam kitab awak?
-entahlah, mereka orang-orang baik, yang diceritakan dalam kitab..
-oh, begitu saja ya?hmm..??

mitos..
dan juga..
sekadar cerita di dalam kitab??

di zaman teknologi begini masih lagi ikut mitos? sebab yang kurang kukuh..
tak sangka, di zaman ramai yang leka dengan material dan merasakan time is money, mereka sanggup habiskan masa dan wang untuk festival yang bersandarkan mitos?
tak ke pelik?

siapa mereka di dalam kitab tu?
jom check alquran. dalam AQ, mereka tu nabi, samalah macam nabi Isa, nabi Nuh, nabi Muhammad, dll..tugas mereka menyampaikan risalah Tuhan..mereka bukan sekadar sesiapa..

Friday, 2 October 2009

doa tahajjud malam..

Oh Tuhanku
Tiada indah di malam yg ini
Melainkan dengan bermunajat kepadamu
Tiada indah suatu hari yg Aku lalui
kecuali dengan patuh kepadamu


Oh Tuhanku
Tiada indah hidup di dunia
melainkan berzikir dan menyebut namamu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi
kecuali dengan kempunan mu


Ya Allah Tuhanku
Yg merubahkanku

Tetapkanlah Hatiku
Moga sentiasa
Dalam Agamamu
Jua taat akan perintahmu


Tuhan
Usah bebankan kami
Dengan bebanan yang berat
Seperti
Yang pernah kau berikan
kepada umat yang terdahulu dari kami

Tuhan
Jangan Pikulkan Kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah Dosa-Dosa
Rahmatilah Kami

(song by devotees : tika dinihari. love the words..sgt membasahkan hati, but the song tak cukup syahdu.."kena wat lagu dlm key minor kalau nak wat sedih"..kata pensyarah muzikku..hehe..thanks ma'am.
btw, dgr lagu edcoustic mmg rase sedih..selain muhasabah cinta, try aku ingin mencintaiMu. oh ya, dont forget to read the Quran transliteration..lg syahdu!
syahdu-syahdu gak..tindakan kene ade!
so what have u done for Islam??)

Tuesday, 22 September 2009

aidilfitri: dah menang ke?

hari raya aidilfitri adelah hari kemenangan..
meraikan kemenangan kita kembali kepada fitrah..
jangan salah anggap ye fitrah kita yang mana? jgn refer kepada teori kuffar pula utk memikirkan apekah fitrah manusia.
kita tanya teori Maha Pencipta kita apekah fitrah yg sebenar ok?

jadi, tnayalah diri sendiri sekarang, dah menang ke kita syawal ni? jawab sendiri ekk??

Saturday, 29 August 2009

a collection of spoken words...around me

SMS between two frenz:
“Regardin the hadith u askd bout. Wut ru lookin4ekceli? Hari Kiamat (armageddon) or Palestine?”
“Tanda2mjelang Hari Kiamat n its relation 2Baitulmaqdis.”
”Owh.”


Cikgu ii:
Awak rasa kenapa ya Allah bercerita tentang Hari Kiamat banyak kali di dalam al-Quran? Hinggakan banyak surah yang tema dan tajuk nya berkisar tentang nya..untuk apa ya diceritakan? Untuk mengagak bila datangnya kiamat?



Pandangan seorang ibu:
“Bila M lihat dokumentari tentang dunia ini makin hilang segala resource untuk hidup, M rasa baik M tak yah kahwin dulu pun tak apa. Sekurang-kurangnya keturunan M tak perlu hadapi semua kesusahan itu nanti. Baik M pergi hidup sendiri dan travel seluruh dunia buat kerja kebajikan.”

Cikgu ii:
Tahu tak bahawa kadar kelahiran sangat tinggi di Palestin berbanding kadar kematian? Apa mereka dah gila ke sampai sanggup melahirkan dan membesarkan anak-anak dalam kesusahan begitu? Kemudian membenarkan anak-anak mati syahid?



Kerisauan seorang adik tentang kehebatan US :

”Kak, bagaimana kita nak menang? Mereka ada senjata yang sangat hebat. Apa kita nak buat?”

Cikgu ii:
Pernah tak dengar kisah Perang Badar? Apa yang mereka ada? Apa yang mereka buat? Adakah serangan fizikal sahaja yang kita perlu risaukan?



Kata-kata mereka yang menonton isu Palestin dalam berita:

”Isy..mereka ni tak pernah berhenti. Macamana nak aman? Asyik bergaduh sesama mereka je. Tak guna pun nak tolong mereka. Itu sebab kita tak sokong nak boikot-boikot semua ni”

Cikgu ii:
Mengapa harus mencari sebab untuk tidak membantu? Kenapa tidak selidik siapakah dalang sebenar di sebalik pergaduhan dan pemisahan ini? Tahu tak kenapa mereka berperang sesama sendiri? adakah mereka tidak sedar tentangnya?


Rintihan seorang balu dalam sebuah rancangan TV:
”Hanya merekalah kekuatan saya untuk hidup sekarang ni. anak-anak saya.”

Cikgu ii:
Ya, Hidup ini untuk apa sebenarnya? Siapa sumber kekuatan kita yang sebenarnya?


eh, kenapa tiap untuk tiap kata-kata itu cikgu ii bertanya kembali?? ..nantikan apa cikgu ii kata dalam post seterusnya...

Saturday, 22 August 2009

a perfect goodbye?

what's a perfect way to say goodbye?
what is a perfect hug?
i dunno how to say goodbye..
....may Allah be in ur mind always.....

Thursday, 13 August 2009

mereka pergi



Malam tadi mereka pergi. Bukan 2 orang, tapi 4 orang sekaligus. Sangat sedih sehingga tak mampu mengalirkan air mata. Rasa sangat kehilangan. Adik-adikku, kakakmu ini tak sanggup nak berkata apa-apa. Malam tadi rasa tak sanggup melihat lambaian kalian semua. Nak balik secepat mungkin awalnya. Hanya lihat dari jauh. Tapi akhirnya aku nantikan jua hingga mereka masuk. Ada kamera pun, rasa tak nak tangkap gambar..
Maaf kerana tak banyak cakap malam tadi. Membiarkan kalian menghabiskan masa terakhir juga dengan keluarga.

Sepanjang perjalanan pulang, hati ni bermain dengan perasaan yang bercampur-aduk. Mungkin juga kalian begitu sepanjang perjalanan untuk ke sana. Apapun, kakak mendoakan yang terbaik buat kalian semua.

Adik-adik, kakak minta maaf. Kakak mungkin bukan kakak yang terbaik. Kakak mungkin banyak buat silap. Kat sini nak tulis nama semua adik-adik kakak yang bakal pergi ke negara orang. Semoga tetap menjadi khalifah di sana. Sayang semua.
tipah, yin, pika, amy, jie, fatim, nor, lela, sab, abrar, matun, g-ha, aisha, fana, hanna, mimi, aina. (pae gi next yr ye??)
Yang memang kat sana: insyi, aimi, atun, shamilah.




ada sesape yg nama nya tertinggal?? maaf banyak

Wednesday, 12 August 2009

apa masalah awak?

Apa masalah awak sampai tak siap kerja ni?
Tak siap tesis?
Tak siap lesson plan?
Tak siap semua kerja yang diberi?
Apa masalah awak?

Maaf puan.
Saya ni mudah hilang fokus.
Saya obses dengan penulisan.
Saya suka memikirkan pelbagai idea.
Saya obses mencari idea, berfikir untuk semua orang, menyelesaikan semua masalah.
Saya nak buat semua. Saya nak tulis semua.
Akhirnya saya buat benda yang saya suka, yang saya obses kan.
Bukannya membuat perkara yang sepatutnya saya buat!!
Itu masalah saya puan!

Cerita hal negara pulak-hikmah di sebalik H1N1.

Sekarang ini, banyak cerita berkaitan hal-hal sensitif dan bersifat perkauman menjadi isu dalam media massa dan internet. Ia juga menjadi cerita hangat di kedai kopi dan salun kecantikan. Tidak mustahil juga suatu hari nanti peristiwa berdarah 1969 boleh berulang jika isu ini tidak dibendung.

Saya memikirkan, bagus juga H1N1 menular sekarang. Sekurang-kurangnya perhatian masyarakat, khususnya media massa tidak terlalu melampau terhadap isu sensitif ini. Apapun, saya melihat, apa yang berlaku, pemimpin-pemimpin kita tidak memimpin rakyat ke arah yang benar dalam menyelesaikan masalah ini.

Kenapa tidak menyelesaikannya mengikut puncanya? Kalau nak merawat luka yang dalam, bukanlah sekadar menutupnya dengan plaster. Bukan setakat mencuci luka membabi-buta, tetapi selidik dahulu apakah punca luka itu terjadi dan apakah rawatan terbaik dan sesuai untuknya?

Apakah punca meletusnya isu beberapa kelompok manusia yang menghina kelompok manusia lain dan juga agama lain? Adakah kerana tiada hormat? Adakah salah rakyat memilih pembangakang? Adakah ini dikatakan tidak kenang budi? Apa sudah jadi dengan RukunNegara? Nampaknya sistem buatan manusia yang tidak dipaksikan kepada al-haq pasti akan tumbang.

Saya melihat, semua ini sebenarnya berpunca daripada kejahilan kedua-dua kelompok tersebut tentang budaya, pemikiran, adat resam, dan agama antara satu sama lain. Ya, itulah yang terjadi sebenarnya.

Tidak dinafikan, ramai yang melatah, lalu membuat macam-macam laungan yang mencaci antara satu sama lain. Apa nak jadi dengan pemimpin kita?

Punca seterusnya ialah adanya yang menjadi batu api mahu memainkan isu ini di negara ini bagi memecah belahkan rakyat Malaysia. Mereka ini tidak pernah senang melihat keamanan negara ini.

Bagaimana nak atasi masalah ini?
Mudah saja, tukarkan kejahilan mereka itu kepada kefahaman sebenar dan telus. Kenapa harus disembunyikan al-haq? Ceritakan kepada mereka tentang Islam. Ceritakan kepada kenalan anda yang bukan Islam tentang keindahan Islam. Aplikasikannya dalam cara hidup masing-masing. Bantu juga yang Islam untuk memahami pegangan mereka sendiri. Supaya tidak timbul lagi salah faham tentang alkohol, nama Islam, dan sebagainya.

Kenapa harus bersikap tidak adil dengan memperjuangkan kaum semata-mata? Kaum tidak boleh dipilih, namun agama boleh dipilih. Allah Maha Adil. Tidak menilai manusia melalui kaumnya.

Wahai para pemimpin, pergilah fahamkan sahabatmu tentang keindahan Islam. Bantu mereka fahaminya. Bukan sekadar menempelak kejahilan mereka di dada-dada akhbar dan blog. Wahai orang Islam sekalian, jadilah muslim yang sebenar. Giatkanlah usaha untuk memahamkan orang di luar sana tentang Islam. Ingatlah, Islam tidak bersifat eksklusif dan tertutup.

Wednesday, 5 August 2009

photoblogging: episode 3






more photos from borneo trip 2008

photoblogging: episode 2

photos taken during borneo trip





photo blogging: episode 1






let these photos speak for themselves..all from my point of view
camera used: fujifilm finepix digital camera..

Wednesday, 29 July 2009

telefonku hilang

alkisah, saya hilang telefon bimbit yg baru berusia beberapa bulan tu..kat sekolah yang pastinya, tapi taktahu di mana. tak ingat. rasanya misplaced, lepas tu tak ingat. entahlah..mungkin juga orang ambil. yang peliknya, walaupun saya mencari dan mencari sehingga maghrib di kawasan sekolah, namun saya tak ralat sangat kehilangannya. entah kenapa. tak panik pula..cuma agak bersungguh-sungguh mencari.
tak sempat pun lagi key in semua nombor kenalan dlm tu.
saya tak pergi pun lagi celcom utk ambil semula nombor tersebut. maaf byk bg yang tak dpt menghubungi saya tu. nak nombor baru saya? reply to me ya? maaf.
saya skrg guna nombor dan handphone adik saya yg baik hati..guna postpaid dengan sesuka hatinya sekarang..hehe

Tuesday, 28 July 2009

why do you do it??


Why do you do it?
What is your niat??
Is it really for Islam?
Or are you doing it for personal satisfaction?

Why do you leave the things you used to love?
What is your niat?
Is it really for Islam?

Do it for Islam.
Mujahadah for Islam
Mujahadah for Allah and His Messenger

Be a strong-willed person!

Insha-Allah you will love what you do
Love what you do for Islam!

Insha-Allah in the end it is all really about YOU! YOU getting what He has promised for His Believers.

Wednesday, 8 July 2009

homework karangan untuk semua!

Ya murid-murid, hari ini awak semua akan diberi tugasan karangan. Sila sambung ayat tersebut. Pilih salah satu atau kedua-duanya.

“Jika tidak kerana tarbiyah (usrah), saya..”
a. tidak mungkin…
b. mungkin akan..

silalah jawab ya? Hehe..saya menantikan jawapan yang menarik..
contoh jawapan:
"jika tidak kerana tarbiyah, saya tidak mungkin akan berbaik-baik dengan semua orang seperti sekarang. jika dahulu, sayalah orang yang paling mementingkan diri dan senioriti..(wahwahwah..macam ayat seseorang..hehe)"
"jika tidak kerana tarbiyah, saya mungkin menjadi seorang yang...huhu..sambung sendiri ye??"

Wednesday, 17 June 2009

Pencerahan (enlightenment)


Bila seseorang mendapat pencerahan (hidayah, kefahaman tentang ad-deen), seharusnya dia mendapat pencerahan yang menyeluruh. menjadi tugas untuknya mencari dan mencari lagi..dan mendekati Allah swt.

Namun begitu, sayang sekali apabila mendapat kefahaman tentang ad-deen, sesetengah orang memilih untuk mengislamkan jahiliyah yang dia lakukan. Iaitu seperti meletakkan make-up pada wajah untuk menutup cela dan mencantikkannya.

Kalau ia masih mengikut syariat, ia memang ok.
Contohnya jika selama ini, dia meminati lakonan, lalu dia membuat teater islamik yang khusus untuk wanita sahaja menonton, berlakon, dan melakukan kerja produksi, maka ia suatu perkara yang sangat bagus.
Namun, jika ia tidak mengikut syariat, contohnya penganjuran konsert atas nama amal, tetapi masih diselubungi perkara yang boleh mendatangkan fitnah n maksiat, maka rugilah ia.

Seharusnya, apabila kita mendapat pencerahan, kita harus muhasabah diri, dan periksa semula, di mana jahiliyah kita yang harus kita buang kerana kita tahu ia dibenci Allah! fullstop.
ataupun sekurang-kurangnya mencari ruang untuk menggunakan potensi dan kebolehan yang kita ada untuk Islam melalui cara yang betul.

Namun bukanlah mencari sebab untuk menghalalkan jahiliyah yang dibuat dahulu..in other words, trying to justify your action, your nafs.

jika benar kita bersungguh mahu membuang jahiliyah yang kotor dan gelap itu, maka teruskan usaha dan tekad itu! mari menuju pencerahan agung!

Tuesday, 16 June 2009

kebetulan??

Tiada kebetulan dalam akidah seorang Muslim.
Tiada kebetulan.
Semuanya telah ditentukan dan ditetapkan Allah sejak awal lagi.
Pattern itu hanyalah sunatullah..
dan perkara di luar jangkaan itu juga ketentuan Allah..
No coincidence.
Allah is Great.
He is the best planner.
Jadi, hati-hati apabila menggunakan perkataan “kebetulan”

Wednesday, 10 June 2009

permata berharga : sukarnya meletakkan & menjaga niat


Pulangnya daripada suatu kembara, salah satu permata berharga yang saya dapati adalah pentingnya meletakkan niat yang betul dalam satu-satu perkara sebelum melakukannya. Memang benar, kadang-kala dalam melakukan sesuatu, kita terlupa niat asal kita melakukannya sehingga boleh jadi marah dan kecewa kerananya. Ada kalanya kita tersalah meletakkan niat. Akhirnya, apa yang kita dapati tidak dapat dibawa ke akhirat, malah untuk dunia sekalipun.

(……..)
Sekembalinya dari kembara, saya terdengar kisah kecewa seorang hamba Allah. Lantas saya teringat permata berharga itu. Benar, ada kaitannya dengan kisahnya.

Kali ini, dia terlupa niat asal yang sepatutnya dia letakkan dalam melakukan perbuatannya itu. Ini menyebabkan kekecewaan apabila pihak di sebelah sana memberi respon yang tidak disangka terhadap perbuatannya. Memang susah apabila seseorang membuat sesuatu di luar jangkaan kita. Memang bertambah sukar untuk diterima akal apabila dia membuat di luar kebiasaan kita. Akhirnya tanggapan negatif berlaku dan menganggap pihak sebelah sana membuat kesalahan besar (prasangka buruk tu). Sedangkan luar biasa atau ghuraba’ tidak semestinya salah.

Jika dipendam, pasti akan menjadi barah. Jika diluah, ikut pengalaman lalu, pasti ada penyesalan selepasnya. Itu pandangan umum kita. Jadi bagaimana untuk benar-benar berlapang dada dengan situasi yang mengecewakan itu?

Ada EMPAT perkara harus diingatkan:
1. Tak semua orang sama seperti kita. Tak semua orang melakukan mengikut jangkaan kita.
2. Mood dan pemikiran manusia boleh berubah sekelip mata.
3. Cuba letakkan diri di pihak bertentangan, latarbelakang hidupnya, keluarganya, pemikirannya, dan cuba fahami kenapa mereka melakukannya.

DAN kalau susah sangat pun, sekurang-kurangnya :
4. Cuba fikir semula, apa Memang sukar sebenarnya niat sebenar di hati kita sebelum itu?
Membuat perbuatan itu untuk memuaskan hati kita? ATAU
membuat kerana beranggapan itulah kebiasaan yang best, ATAU
sebenarnya nak menggembirakan pihak di sebelah sana??

memang sukar untuk menggembirakan orang lain, terutamanya apabila ia berbeza dengan idea kita tentang konsep gembira. Terutamanya apabila kita sebenarnya tidak cukup gembira.

I am happy when you are happy..!
Susah kan nak laksanakan kata-kata itu??

(to be continued……….)

Saturday, 11 April 2009

Mind set cuti

Ada orang dia fikir nak cuti, nak berehat bila tiba hujung minggu atau cuti sekolah..
Lepas tu, bila rancangan itu tak jadi, dia kecewa dan stress
+ depressed..sian..

Solusinye:

Jangan letak mind set nak cuti dan nak berehat.
No such thing as looking forward for weekend and then no such thing as friday night fever or monday blues..
Kan hidup lebih aman dan teratur..?
Hidup kat dunia ni takde rehat. Rehat for eternity di akhirat kelak. Rehat sekadar mana keperluan kita je di sini.

Kitaran hidup bodoh:

Keje penat2 --> kumpul duit untuk bersenang-lenang, holiday, dsb..kemudian --> keje lagi penat2 --> mengharungi hari2 penuh rutin yang disangkakan nikmat, tapi sebenarnya menjadi bodoh, kerana meletakkan titik akhir matlamat yang singkat, iaitu:
weekend/holiday di dunia..
Kenapa tidak kita kumpul dana untuk akhirat kelak??
Lagi best!
tak yakin dengan hari akhirat??

Perang pemikiran:

Adanya holiday dan weekend ni, adalah ciptaan manusia yang nak melemahkan dan melekakan orang lain. Inilah di antara perang saraf dan perang pemikiran sejak dulu lagi. Nak biarkan manusia lemah dengan dunia, merasakan dunia ini adalah syurganya dengan penuh hiburan.
Cuba ingat balik, ada ke weekend masa zaman Nabi dulu? Tak ada. Malah, dalam al-Quran pun menyebut, lepas solat jumaat, teruskanlah kembali urusan sebelumnya (kerja semula, bukannya cuti..)

Friday, 10 April 2009

Kejohanan Olahraga Tahunan : kenapa??

”Aiyo, apesal diorang tak turun padang hari ni? Kalau macam ni teruklah kita. Kalah lagi tahun ni!”

Rungutan seorang pensyarah
Rungutan beberapa orang AJK rumah sukan
Rungutan entah siapa lagi ye? [pastinya bukan saya..hehe..]

Hari tu saya turun padang. Secara tiba-tiba. Asalnya saya taknak pergi, tapi selepas melihatkan saya ada tujuan penting untuk berada di padang, saya gagahkan jua. Kelam-kabut saya tukar baju petang tu. Kawan saya pun pelik, kenapa saya ada di situ, sedangkan tadi dia melihat saya sudah hampir hendak bertolak ke destinasi lain.

Ha, kenapa?
Kenapa orang tak nak turun padang untuk latihan rumah sukan dan sukantara?

Saya taknak jawab bagi pihak diri saya, kerana biasanya jawapan saya tak menggambarkan jawapan orang lain. Biar saya jawab bagi pihak majoriti dahulu.

KENAPA?

Sebab hujan?
Taklah. Cuaca baik je hari ni.

Sebab tak ada orang beritahu?
Jadual ada tertampal pada setiap blok.

Sebab tak ada penguatkuasaan (Kata wajib, tapi tak ambil tindakan ke atas pelajar yang tak datang pun??).
Mungkin juga, tapi itu bukanlah sebab utama.

Sebab malas? Penat? Tak minat?
Mungkin juga. Tapi tak cukup kukuh.

Di atas tu semuanya alasan kenapa orang tak turun padang hari tu dan sejak dahulu lagi. Tapi sebab kenapa tak turun, atau punca utamanya sebenarnya bukanlah seperti alasan di atas.

Orang selalu cari jawapan singkat, tapi lupa nak lihat sedalam-dalamnya apa punca sebenar kepada sesebuah permasalahan. Yang mereka tahu, nak buat:
- Gunakan kekerasan dan paksaan (nobody likes being forced)??
- Buat satu suruhanjaya baru utk mengkaji dan menyelesaikan masalah (apply kepada masalah negara.)???

Eh, sebenarnya saya bukan nak cerita pasal Kejohanan Olahraga Tahunan pun!

Macam ni, alkisahnya sekarang ni, bila disuruh buat benda yang kita tak nak buat (contohnya macam kes latihan sukan tadi), pasti kita kata:
”beri saya 10 sebab munasabah kenapa saya harus datang?”
Tapi, adakalanya bila ditanya kenapa mahu buat itu atau ini?
”Entah, saje jer, sukati saye lah!”

Bila disuruh memulakan setiap perbuatan dengan niat, dan seharusnya niat itu sandaran akhirnya balik kepada mencari redha Ilahi, kita jawab:

”Alamak, susahnya kalau semua perbuatan nak kena cari sebab, n cari relationnya dengan tujuan hidup kita dan berniat kepada Allah. Susahlah hidup macam ni!”

Jawapan sangat IRONIk bukan?
Ada kalanya buat benda tak fikir pun. Ada kalanya sengaja mencari alasan dan sebab untuk melakukannya atau untuk tidak melakukannya.
Sangat double-standard.

Manusia ni, bila diberitahu kenapa kena buat dan alasan yang sepatutnya untuk buat sesuatu benda, kalau HATi nya tetap tak mahu dan tertutup untuknya, dia tetap tidak mahu. Alasan yang diberi sekadar alasan.

Tak mampu?
Tak cukup kuat?
Tak cukup baik?

Itu semua alasan.

Hidayah sudah datang mencurah-curah seperti hujan setiap hari. Allah memberi sesuatu berdasarkan kesanggupannya. Beban yang dia boleh pikul. Itu maknanya kita memang mampu hadapinya.Tapi jika menolak dan berterus-terusan menolak hidayahnya, jangan pelik kalau suatu hari nanti dia tutup terus pintu hati kita untuk mendapat hidayahNya.
Bila tiba masanya itu, kita tak akan sedar langsung apa yang kita buat.
Hati tidak akan terdetik sedikit pun bila kita buat kemungkaran.

Nak hati yang begitu??

Hidup mesti ada tujuan yang jelas. Yang selari dengan tujuan penciptaan kita oleh Maha Pencipta. Kalau kita tak ikut panduan dan manual yang diberi, tak mustahil kita akan rosak teruk. Kerana tak ikut fitrah aturannya. Manusia pun begitu.

Jadi, apa tujuan awak hidup?
Apa tujuan awak nak pergi Kejohanan Olahraga Tahunan?
Kalau awak tiada niat yang jelas, saya nasihatkan tidak perlu.
Untuk elakkan masa awak terbazir, gunakanlah masa itu untuk sesuatu yang mempunyai niat jelas KERANA ALLAH.
Ada tak??

Ha, dah tau formulanya? Silalah gunakan untuk mengajak orang ke kejohanan olahraga tahunan tu..ahaks!

Sesungguhnya hanya Allah yang memegang hati-hati kita semua. Minta padaNya.

memasang niat? --> mencari tujuan/sebab/alasan? --> finding its purpose to hold on to!

Monday, 6 April 2009

cerita handphone pulak..

Telefon bimbit saya dah tak berapa betul.
Dulu bateri cepat habis.
Dah tukar bateri dah.
Ok sekejap, tapi skrg jam dia dah tak berapa betul.
Nak charging pun susah. Problem je.
Hmm..dah banyak juga dulu spend on maintenance of this handphone.
Luaran dia tak kisah sangat, tak pernah tukar pun sejak pakai dulu. Dia punye nombor pun dah tak nampak dah..hehe..
Orang kata kena tukar baru. Mungkin juga sudah tiba masanya. Lagipun contact number saya asyik kene delete je nombor, sebab dah penuh..ramai kenalan gamaknye.. sayang jugak. It is my one and only handphone. Mula pakai hujung tahun 2004. My parents bought it for me. sangat-sangat menghargainya. Nokia 3100 rasenye lah modelnye. Sayang gak, tapi…kalau dah mengganggu urusan penting kacau jugak.
hmmm..nak cari handphone camane ye?

Ape yg pasti, spec yang sy cari adelah:
1. bukan hp Nokia (boikot)
2. boleh isi baaaanyaaak contact number (keperluan)
3. boleh send to many (keperluan)
4. battery long lasting (kalau tak pun takpela..)
5. can do loudspeaker mode (senang nak cakap ramai2)
6. tough built. Walaupun selalu jatuh maintain je..hehe..(penting utk sy yg ganas)
7. boleh dapat tak harga RM300 ke bawah?? Kalau lagi murah lagi bagus. I dont need music nor 3G. Cukup yg basic dulu. Bajet tak cukup maa..
8. kalau ade organiser, calender, lg bagus..hehe..banyak pulak mintak..

siapa boley bantu saya??? Suggestions..
ada yg suggest sony ericsson..huh
sy baru check web tadi..ade model K330, boleh masuk 1000contacts, ade 10MB memory, tapi taktau hargenye. Cam mahal je.
Yg nampak simple model J132, tapi dia tak bagitau pulak brape contact boleh masuk. Memory 4MB..
Suggestionss….
Tak kisahlah..spec yg paling penting adelah no 2, 3, 5, dan 6.

hehe…macam forum lowyatt laks. tapi forum kat situ penuh daa..malas nak letak..

Sunday, 5 April 2009

ego

ego sangat membunuh
membunuh hati kita...
menghiris hati orang di sekeliling kita...

YaAllah,
rendahkanlah hati ini..
lembutkanlah hati ini...
ingatkanlah aku sepanjang waktu,
yang aku ini bukanlah sesiapa..

mari sama-sama bunuh ego kita..

link to good youtube video on ego
http://www.youtube.com/watch?v=DTdzdvIs_IE

i havent checked this webpage,but try and have a look at it. if it's not ok, do tell me.
http://www.faizani.com/articles/nafs_ego.html

Thursday, 26 March 2009

berhati-hati dengan pena (atau keyboard komputer??)

alkisah, si penulis ni selalu menulis..penuh perasaan..
tapi malangnya, tulisannya selalu disalah ertikan.
artikel pertamanya yang tersiar di dalam media dipuji dan mendapat anugerah. artikel keduanya, dikatakan terlalu emosional oleh sahabatnya yang diminta untuk mengeditnya.

kemudian,tahun pertama dia cuba menulis blog pula, dia dimarahi dan dibenci ramai orang kerana tulisannya itu.

dia pernah cuba diam dan dia benar-benar diam. akhirnya dia buat keputusan agar dia memeram tulisannya dan mengeditnya beberapa kali sebelum membenarkan ia dipos pada blog.(bukan kesalahan ejaan atau tatabahasa yang dicari, tapi kesalahan lain..)
dia juga sudah mula pasang niat, iaitu menulis kerana Allah swt dan islam. menulis kerana apa? dan untuk apa? semuanya dia berserah kepada Allah.

sahabatnya (blogger juga) pernah menasihatkannya supaya menulis sahaja pandangan peribadi secara spontan sepertinya, iatiu tanpa rasa takut atau bimbang dan tiada eraman berlaku. jadi dia teruskan menulis, adakalanya tulisannya dipos spontan (khususnya emel), adakalanya dieram terlebih dahulu.

namun, kini apa yang ditakutinya dulu berlaku lagi. ada yang salahfaham dengan tulisannya. segala makna utama yang ingin disampaikan tidak sampai begitu. lain yang difahami..alamak! macam mana ni!

Wednesday, 25 March 2009

Unplanned


Barangkali kita tak suka apa yang telah disusun oleh orang lain. Tapi tanpa kita sedari, sebenarnya semuanya berlaku dengan izin Allah.
Semuanya telah tersusun cantik sejak azali lagi.

Tiada kebetulan dalam akidah kita. Mungkin kita tidak dapat melihat hikmahnya sekarang, namun sebenarnya jika benar kita yakin dengan Allah yang Maha Pencipta, kita sepatutnya meletakkan sepenuh kepercayaan kepadaNya, kerana Allah lebih mengetahui segalanya. Kenapa harus persoalkan??

(kita umpama sebatang pen, yang menuruti arah pemilik pen itu..jika tak ikut, mungkin tulisan akan jadi buruk dan tidak disukai pemilik pen..Ya Rabb)

Betapa cantiknya jika kita disatukan atas dasar akidah, bukannya disatukan kerana minat, kursus pengajian, dan pekerjaan yang sama, ataupun kerana manusia lain! Kerana, jika ukhuwwah dibina atas dasar akidah, tentunya mendapat redha Allah. Namun, jika selain itu, ia tidak mungkin akan berkekalan lama.
Contohnya, manusia berkumpul di majlis ilmu kerana Allah semata-mata dan juga mengasihi di antara satu sama lain seikhlasnya kerana Allah.

Jagalah ikatan itu, kerana insyaAllah hati-hati itu telah diikat oleh Allah swt, menjadi umpama suatu keluarga yang besar yang tidak mampu diganggu gugat sesiapa.

Love your family! Hehe.

Monday, 16 March 2009

a great victory??

this article is taken from yahoo malaysia:

Malaysia court upholds Muslim's return to Buddhism

By JULIA ZAPPEI,Associated Press Writer AP - Monday, March 16KUALA LUMPUR,

Malaysia - A Malaysian court ruled Monday that a convert to Islam has the right to return to her original religion, Buddhism, upholding an earlier decision favoring religious minorities in this Muslim-majority country.

The Shariah Appeals Court in northern Penang state upheld the lower court's verdict, dismissing the appeal by Islamic authorities to forbid Siti Fatimah Tan Abdullah from returning to Buddhism, said Ahmad Munawir Abdul Aziz, lawyer for the state's Islamic Affairs Council.

"They ruled her conversion to Islam wasn't valid... Her declaration of faith was there but she didn't fulfill all the other conditions," he told The Associated Press. "She didn't practice."

Ahmad Munawir said the court "has made it clear that Muslims can't simply renounce the religion as long as their conversion is done in a proper way and he or she is accepted as a Muslim."

But Tan, whose first name before she converted was Ean Huang, said she never practiced Islam and converted in 1998 only to marry an Iranian Muslim. In 2006, she filed a request to renounce Islam after her husband left her.

Christians, Buddhists and Hindus have increasingly complained in recent years that they face discrimination, including unfavorable court decisions in conversion cases and temple destruction.

Tan's case follows another victory for religious minorities earlier this month when an Islamic court ruled in favor of a Christian man who was given an Islamic name at birth. The National Registration Department had refused to allow the man to drop his Islamic name when he applied for a new identity card.

But in many other instances in past years, courts have ruled in favor of Muslims, including refusing to let those who are Muslim-born leave Islam and accepting claims that people converted to Islam before their deaths despite family objections.

Malaysia has a dual court system for civil matters _ Shariah courts for Muslims and secular courts for non-Muslims, which make up more than a third of the country's 27 million people. In interfaith disputes, the jurisdiction of the courts has often clashed, and Shariah courts usually have the last word.

--------------------------------------------------------------------------------

referring to the statement i bolded in this article. is it truly a victory?? i see it as a great loss. poor thing. how do u view victory??

How do you choose to die?

Today somebody I knew died in a road accident. Yup, road accidents happen every day. It makes me wonder, how am I going to die?

And then it struck to my mind, I cannot choose where or when to die. I cannot choose how to die (even if you lay out a detailed plan to kill yourself, you still cannot confirm whether you will die according to your plan or not. Remember those suicide attempts cases that failed? Everything is in the hands of Allah – kun fayakun).


we were told that this rock in Brunei is the sinking ship of Malin kundang/tanggang, a malay folklore about an ungrateful son that turned into stone.

Once I attended this talk on the topic “Begin with the end in mind.”
I was very sleepy during that session and could not remember anything from the talk. But I know, the end of my life in this world would mean Death.

How do I view death? Well, death is a process where you go shifted from one world to the other world where you will live for eternity. What you did in this world while you were alive determines what will you get in the afterlife. Heaven or hell? You choose. And death means time out! That’s it, you cannot turn back time. All done and let’s see whether you have done enough to escape from hell and get the best heaven for eternity. Whoa!

So how do you choose to die?
My friend used to tell me about this one particular guy he knew died of heart attack on a dance floor. He was dancing happily and then died.
Some people may say, “well, at least he died in happiness.”
But in reality, would you like to die that way?
First, I pity him because he died as a non-believer of Allah (he’s a non-muslim)
Second, as a muslim, I guess none of us would like to die on a dance floor. Die in a position where you forgot you creator; Allah subhanahu wa taala.

I guess it is strange to the rest of the world, especially non-muslims, when muslims put death as their motivations for living out their lives to the fullest. Surprise surprise, talking about death is not a taboo in our culture. We talked about it everyday, especially in our prayers. We know death can come anytime, in various ways. So, we are reminded to prepare ourselves for it.

But how do you prepare for death? Booking a nice place in taman peringatan in Nilai? Nope. There was this girl who wanted to die in a face like Demi Moore. Would I like something like that? Definitely not! I also do not expect for any people to remember me after I am dead. Do not need any plaques in the hall of fames or whatever. What is more important is that I hope to die as a martyr..a syuhada..i want to die as a real practicing muslim. I do not mind how i died, whether on a cosy deathbed or in a horrible accident, as long as I’ve reached my purpose in life. I really hope so.

Once, I thought dying as a syuhada’ is something unreachable and something only prophet Muhammad’s sahabat or somebody who go on a holy war can achieve. No. Now i know that it is a total misconception. Well, even those who died in the war is not confirmed to be a syuhada'. If I do what prophet Muhammad did, which also means do as told by Allah, then I can make it to the list of syuhada’ or syaheed. That is why my friend used to say that she believes that her religious studies teacher died as a syuhada' because she died on her way to school, in her aim to educate people to know their creator; Allah.

What I should do to achieve this is that I should be very conscious with whatever I do and why do I do it in every millisecond I live…whenever I do something, I should think, would I die like this or in this situation? For example, would I like to die in this concert after shouting and banging my head, joining in the mosh pit, idolising the artiste, and NOT remembering Allah? Doing what is not permitted by Our Creator and NOT remembering Him? Other example would be, died while dating and pegang-pegang (zina to be exact!).

Let’s just pray those who died had repented his or her mistakes before dying..amin

menjawab tag cik fieqa

sudah tiba masanya saya jawab soalan tag cik safiqa binti safar..hehe..
maaf ye fieqa, kak ai dah lama sgt jawab soalan tag ni. dah sebulan kot??hehe..tapi tak di pos sbb..merasakan time tu tak sesuai utk kak ai mengepostnya di sini..but alas, here it is! (big smile):

soalan2 nye adalah seperti di bawah..

1. Anda rase anda HOT?
Hot as if in neraka??? Haha..i know wut u mean, but saya tak kisah saya hot ke cold..hehe

2. Upload gambar kegemaran anda.
Saya suka tangkap gambar, jadi banyak sangat gambar kegemaran..tapi ni salah satunyelah



3. Kenapa anda suka gambar ini?
because i took it myself. tangkap gambar ni kat taman orkid..ditakdirkan Allah, ternampak satu view yg sangat indah untuk ditangkap gambar..walaupun ia hanya bunga yg gugur di atas rumput, berhampiran batu2 tu. sygnye, sy dah hilang original gambarnya. yg ni tak sharp n format kecil..

4. Bila kali terakhir makan pizza?
Lupalah..mungkin kat rumah. Somebody bought pizza, and I just ate it. Yup, last year..hujung hujung tahun..my sister n her husband belanja.

5. Lagu terakhir yang anda dengar?
Berjalan, melihat, mentafsir..by nowseeheart

6. Apa yang sedang anda buat selain dari buat tag ni?
Dgar mp3 dan cuba menyiapkan tesis

7. Selain nama anda sendiri, apakah lagi nama yang anda suka orang panggil anda?
Semua nama panggilan saya lah kot?
Tapi alangkah bestnya if dapat gelaran macam para sahabat dulu..al-farouq ke.. heehe..gelaran yang baik2 n mencerminkan peribadi lah kan??

8. Tag lagi 5 orang:
alamak, tak suke main tag tag neh..sape eh?? Baeklah, kite bagi kat bloggers yg penah komen blog saye..
Korang takyah kot jwb soalan no1..takde maknenye..
1. arifah
2.qilah rafhanah..ker si fieqa dah suh awak jawab tag neh??
3.kd
4.hanna
5.along nazirah

9. Siapa no 1?
My sister in tarbiyah..doc to be..semangat dia neh!

10. Siapakah orang nombor 2?
adekkku yang sangat hebat bertaekwondo! Hrp dia boleh jadi sehebat ummu atikah

11. Orang nombor 3 ada hubungan dengan sesiapa?
ade! Ade hubungan dengan semua sisters yg berukhuwwah dgn dia..hehe..of course ada hubungan dgn Allah

12. Bagaimana pulak dengan orang nombor 4?
one of my lovely adikkks from intec :))

13. Kata sesuatu berkenaan dengan orang nombor 5.
they say we are twins..in terms of looks je lah kot? Dia sangat all-rounder..sayang along!

Tuesday, 10 March 2009

kenapa?

Eh, sudah pakai tudung labuh kamu sekarang..
Mahu jadi ustazah ke ape pakai macam ni?


Oh, saya teringin juga nak jadi ustazah. btw, saya akan mengajar seni..and the reason for me wearing this is just that i am just trying to be a better muslim..tu je..

Maksudnye yang pakai tudung labuh ni a better muslim???

Bukan begitu, saya pakai tudung labuh ni sebab nak please Allah. Allah adalah segalanya bagi saya. Trying to please Him and do everything because of Allah.
That is my ultimate target and purpose in life :)


Salah ke saya nak cuba jadi muslim yang lebih baik?

Tak salah, tapi awak nampak pelik…ekstrim!

Awak bercakap dari point of view yang lain. Pelik tak bermakna salah. Ekstrim tu neracanya sangat subjektif. Tak mengapa, yang penting adalah pandangan Allah.

Menarik juga kenyataan awak. Saya nak tengok sejauh mana awak boleh bertahan.

Tak apalah kalau awak tak yakin dengan saya. Cuma saya harap awak masih yakin dan percaya kepada Allah, percaya kepada kuasaNya, percaya yang Dia lah sumber hidup awak. Hanya Dialah yang Maha berkuasa. Dan hanya kepadaNyalah awak tunduk dan meminta. Bukan yang lain.

yelah, yelah..aku pun muslim gak!

alhamdulillah.. tapi, sampai bila awak hanya nak melihat? bila lagi nak buktikan? awak tahu ke berapa lama lagi masa yang awak ada?

Friday, 27 February 2009

langkah baru bermula..

Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negri kau sambangi
Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negri kau sambangi

Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan firman Tuhanmu
Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan firman Tuhanmu

Terik matahari
Tak surutkan langkahmu
Deru hujan badai
Tak lunturkan azzammu

Raga kan terluka
Tak jerikan nyalimu
Fatamorgana dunia
Tak silaukan pandangmu


Semua makhluk bertasbih
Panjatkan ampun bagimu
Semua makhluk berdoa
Limpahkan rahmat atasmu

Duhai pewaris nabi
Duka fana tak berarti
Surga kekal dan abadi
Balasan ikhlas di hati


Cerah hati kami
Kau semai nilai nan suci
Tegak panji Illahi
Bangkit generasi Robbani

Doa Rabithah
(OST sang murobbi - Izzatul islam)


Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya
terangilah dengan cahayamu
yang tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakal padaMu
hidupkan dengan ma'rifatMu
matikan dalam syahid di jalan Mu
Engkaulah pelindung dan pembela

of istighfar - kebahagiaan - mukmin luar biasa

-------->
Astaghfirullahal’azim..
Beristighfar lah banyak-banyak..
Kuasa istighfar tanpa kita sedari..
Meminta ampunan daripadaNya setiap ketika..
Meminta kekuatan daripadaNya setiap ketika..
Beristghfarlah bila dipuji, bila marah, bila-bila masa saja.

--------->
Tadi bertanya seseorang, apa itu kebahagiaan?
Dia kata kebahagiaan tu bila kita dapat apa yg kita inginkan..gembira.
Apa yang kita inginkan?
Kebahagiaan yang kekal abadi?
Macam mana tu?
Siapa boleh bagi tu semua?
hanya ALlah swt.

---------->
Orang mukmin itu luar biasa.
Bila dapat kesenangan, ia bersyukur,
bila dapat musibah, ia bersabar.
Pada mereka, segala urusan adalah baik.

Nak jadi mukmin yang bahagia? Banyakkan istighfar..

Tuesday, 24 February 2009

"Masa itu sendiri adalah tarbiyah.."

"Masa itu sendiri adalah tarbiyah.."

.............................................
.............................
...............

I’m waiting...

I’m waiting.
Saya sedang menunggu.
Jika benar mereka kata mereka kasihan dengan pekerja-pekerja McD dan syarikat yang diboikot,,,
Mereka patutnya buat gagasan utk membela nasib pekerja ni.
Mereka patut tolong mereka cari alternatif tempat utk mencari rezeki. Jadi usahawan ke. Apa2 yang patutlah...
Itupun jika benar mereka kata mereka kasihan lihat pekerja McD dok keluar tengah panas memanggil pelanggan datang makan.
Betulkah mereka kasihan??
atau sebenarnya mencari ruang dan alasan untuk memenuhi keinginan untuk makan di situ?
Jika saya salah sangka, maafkan saya.
Apepun..
Jangan sekadar simpati.
Buat sesuatu!

-->saya kasihankan saudara di palestin juga

Saturday, 14 February 2009

Laparnye saye..vs..hidup mereka..



Betapa lemahnya kita jika tak dapat mengawal perut sendiri.
Tak dapat tahan nafsu lapar sendiri,
tak dapat tahan keinginan dan ketagihan terhadap makanan segera bernama McD dan lain-lain..

dalam erti kata lain, melayan ketagihan anda samalah dengan
melayan ketagihan Israel terhadap darah saudara kita.

Anda boleh bagi apa jua alasan, samada hal ekonomi negara, ekonomi pekerja kedai makanan segera tersebut, atau merasakan boikot ini tidak membawa apa-apa kesan.

Tak kisahlah apa jua alasan..
alasan hanyalah alasan..
alasan
yang membawa tindakan kepada menambah saham untuk ke neraka.
Memberi saham kepada Israel untuk membunuh saudara anda sendiri..

Kalau dah tiada pilihan lain sangat, dah tahap darurat tak de makanan dan hampir mati, bolehlah juga nak jamah,
(btw, di Palestin, dikhabarkan, hanya 2 buah kedai roti dibuka. Kerana tak cukup energy supply, dan food supply. Mereka juga ada yang sampai tahap makan rumput je..and yet, ANDA tak tahan gian makan burger je??)

Fikirkan, seolah-olah anda membeli peluru untuk menembak, membunuh, dan menguburkan kakak, abang, adik, atau ibu ayah anda sendiri..
Anda sanggup??

You killed them!

I’m not exagerrating..fatwa telah lama dikeluarkan oleh Qaradhawi. Saya pernah dikutuk dan dimarahi kerana memboikot suatu masa dahulu.. sehinggakan saya akhirnya hanya memboikot dalam senyap.

Sungguh pelik zaman sekarang. Benda yang betul, malu pula kita nak buat terang-terangan. Benda yang salah, tak tahu malu pula.
Tak tahu malu masuk ke Mc..? Silakanlah..

Dahulu saya pernah sampai ke tahap tak makan aiskrim. Sebab kawasan saya yang ada hanyalah jenama Nest…dan satu lagi jenama yang sangat terkenal di Malaysia, tapi rupa-rupanya banyak produknya tak dapat pengiktirafan halal JAKIM (jenama W...).

Oh ye, tentang nasib pekerja Mc… dan pekerja-pekerja syarikat yang menyokong Israel?
Ha, yang kerja kat tempat-tempat tu, apa kata kita cuba cari pekerjaan lain. Nak hidup bergelumang dalam dosa? Tak sanggup berkorban sikit untuk saudara sendiri? Mungkin ini masanya anda buka gerai burger sendiri.. Para usahawan dan ahli perniagaan di luar sana, apa kata cuba venture ruang perniagaan yang lebih?

Cubalah buat yang terbaik..yang berkualiti supaya orang bukan hanya membeli kerana mencari alternatif, tetapi lebih dari itu..

Kesan kepada ekonomi Malaysia? Masa inilah kita patut menyokong industri tempatan. Pada masa inilah juga kita harus ambil peluang mengeluarkan produk sendiri yang berkualiti dan setanding jenama lain.. alah, mereka punya produk kadang-kadang bukan baik pun.
Hanya sebab ada pemasaran dan penjenamaan yang bagus, ada penyelidikan yang bagus..

http://www.eramuslim.com/berita/palestina/tak-ada-makanan-warga-gaza-makan-rumput.htm

Friday, 13 February 2009

Siapa mahukan kebaikan?? angkat tangan!!



Setiap manusia dilahirkan secara fitrahnya nak benda yang baik dan nak kebaikan..
walaupun mungkin skopnye kecik, contohnya nak kebaikan utk diri sendiri je ke..

tapi semuanya nak kebaikan!
betul tak??

so,
Siapa nak jadi lebih baik dari semalam?? Angkat tangan!!

jom ikut saya..
jalan ni dari dulu lagi orang kata jalan orang giler..hehe..
tapi saya tak kisah..
kerana saya yakin dengan jalan kebenaran!

tak nak ikut saya??
takpe, ikut lah orang lain yang ingin membawa kebaikan jugak..
yang penting,
arah tuju kita sama!

mari menuju kemenangan!
menuju ke arah yang satu!

Friday, 30 January 2009

Okay, so I have changed.

Some people don’t get it why I do what I do. I chose to keep quiet because it is really challenging for any people to understand me and my decisions. Well I guess it took mad people to understand it. I see it as an improvement, but others couldn’t see it that way.
That is why I really need to clarify this issue. Especially when people start questioning

“What’s wrong with her?”

I don’t mind when they say I’m mad. Well, that’s not new to me. Our dear prophet Muhammad (pbuh) also was claimed mad by his people.

But what I really mind about is when people started to question what I brought, which is Islam. Misunderstanding of Islam doesn’t help when you are trying to promote Islam. What I am really sad about is that people I loved thought differently about me. Please don’t get misunderstood with my actions.

CAUTION:
THIS ENTRY IS LENGTHY AND FULL OF UNBELIEVABLE CONFESSIONS. SO BE PREPARED WITH IT...Yup, my blog is getting more and more serious.. Okay, if you are afraid, just go to my other blogs.. less issues & less emo I guess. Apepun, missing MY CONFESSION?? Huhu..rugi! BUT DON’T BE AFRAID. ALL YOU HAVE TO DO IS READ IT THOROUGHLY SO THAT YOU WOULD NOT GET MISUNDERSTOOD..HEHE..bace yerk?! Kalau sesat jalan, tanye tuan punye blog dengan penuh berhikmah.. love you all :)

Accepting changes in other people
I started to remember this very popular columnist and activist wrote about her friend in UK while she was studying. When her friend started to join da’wah, she was so afraid that she might lost her friend. That kind of perception is totally wrong. A friend might change, but a true daie (pendakwah, preacher, missionaries, whatever you call it) would try her best to get her friend back to the right path with her too.

Usually it is the other party who could not accept the changes and are not ready or afraid to follow the true path of Islam. And what else can a friend do after that? If the daie is not strong enough (after all, she need to cope with herself too. Nak masuk syurga bukan senang wo!),
what she can do is just praying for her friend and watch from far (..and ready to catch her whenever she falls).

Yes, changes is difficult. There is a price that you had to pay. Just look at all our prophets. They try to bring new changes, shifting paradigms. But what do they get? thrown away from their own hometown, got beaten up, etc. Okay, so look at the islam reverts (or converts, some would say), they faced so many tribulations when they chose Allah. And sadly, the are not trying to bring something new, they just want to revive what is forgotten- the real teaching of Islam (refer to Abul A’ala Al-Maududiy’s book – Let us be Muslims or Fundamentals of Islam or the seerah book- The Sealed Nectar).

Some of the misunderstandings about my stand
Misunderstandings always happen. But me being vocal about my stand is something unheard of. The latest one is about me not going to a certain musical. I do not know why, but suddenly I slipped my mouth telling my loved one the real reason why I do not want to attend that particular musical. But sadly, she started to get the wrong message (including others of course).
They thought:

• I hate music??
I have not met any people yet who do not love music. If they hated the theory, well, that is common. But not loving music? I’ve read somewhere in a magazine, there is this music lecturer in uitm defines music in a wider perspective and I had to agree with her. She sees it as beautiful sounds. And people reciting Quran, or the singing of the birds is also part of music.

Okay, back to the issue. I was brought up in a musical family (okay, maybe I exagerrate a li’l bit). My father sings in public since 4 (even though he is not a recording artiste), my uncle’s in a band, my sister and most of my relatives sings or plays gitar kapuk, harmonica, organ/keyboard and my sis and I learnt playing our organ back in 1989. I was only 5. I couldn’t reach the organ pedals at that time. When I was in school, playing the recorder, taking part in choir, nasyeed, traditional dance, or cultural club is something I am fond of. I may not reach the high notes in singing, but I do know when somebody hit the wrong note. When I was in primary school, I always play by ear, even the recorder. Reading the notes is always challenging for me until now. Heh..

When I was in my teenage years, I started to like drums, percussions and very loud modern rock or alternative music ( Japanese bands and Indonesian bands included). As long as their guitars and drums sounds nice to my ears, (even melodic piano songs fascinates me) I will like it. Regardless if they sang it in Japanese.

But thankfully, at that time, I already set my limits. I banned those songs or bands whose lyrics is full of crap, or the bands’ indecent behaviour like Limp Bizkit or Red hot chilli peppers (some exceptions to some bands with songs whose lyrics is still acceptable to me at that time..hehe..like SOME of Nirvana’s, Metallica’s or even Eminem’s songs..isyy..pelik saya ni masa tuh..maybe it’s the music comes first...)

Another lawak is that I banned Destiny’s Child and Beyonce at that time because their total image is like promoting sex, but then I still go for TLC?? I can’t get it now, TLC’s clothes sometimes also like chompang-champing and sexy too..Haha.. what was I thinking of at that time? Maybe because “Unpretty” “Dear Lie” and “Waterfalls” sounds nice to my ears. And the mtv is not too “visual” like destiny’s child’s mtv.

Oh yes, I thought of buying drumsticks and then bang on the boxes in the back room after seeing No Doubts’ drummer playing drums in seconds. Haha..but then I just stick to the gigantic art brush as my drum stick. And the interest just fade out after that.

So, saying me not loving music or not practice my keyboard is totally wrong. I still do love music. And Islam or dakwah hasn’t stopped me from it. Just look at Yusuf Islam, Zain Bikha, Raihan, or Dawud Wharnsby Ali. What makes them different from other musicians or artistes? They play or sing with a cause. With a very clear vision of what should the music be used for.

Music is not just to play with emotions. Music should not make people’s become more sad with their heartbreak, bring them to the all lovey dovey cloud 9 and then make them forget the reality.

That would drive them further away from their purpose of life!
The path towards Allah, our creator! That should be the way. I think, as muslims we should not just love music or using music for our own satisfaction. So how do you plan to serve Allah? Only by prayers? Why don’t we channel all our actions straight to Allah? Then only our actions can be considered as ibadah, or an act as a servant of Allah..

(sorry for being a little bit emotional here..hehe..keep on reading ya?)

• Am I close minded and not open enough?
Why do I say NO to things I did before? Is it because of I am too extreme? Nope.
Oh ya, another thing that my fellow friends out there SHOULD NOT BE WORRIED ABOUT:

 I am stubborn. So my ACTIONS & DECISIONS is totally MINE. NOBODY told me what to do. Nobody could tell me what to do. Give me good reasons and I will think about it. So yes, do not blame me & my changes on other people or Islam. It is totally ME.

 My dear friends and sisters, my confessions here might make u afraid..yup, the truth sometimes hurts. But hey, DO NOT WORRY, I am NOT expecting YOU to AGREE with me or expect you to change like me. Just think about what I said here. If you would like to talk to me about it, come and see me. Yup, let us discuss..hehe.. mari-mari, kita dok sembang-sembang.

OK, now. Let’s see what kind of changes that people saw in me?
And then let’s see what I do have to say about it.

1. I left silat pusaka gayong- which i really like
2. I didn’t shake hands with some of my relatives (from the opposite sex of
course)
3. My clothes, especially the length of my tudung??
4. Always going out or not at home
5. I didn’t go to most of the concerts or any show perfomances anymore
6. I object to the dressing code my P.E lecturer have set
7. I rarely talk to the opposite sex and try not to be close to them. ( I hope I do. I hope I can do the talking only when it is required. But so far, I am still trying. Sometimes I got too used to it.)
8. I did not want to attend the annual dinner
9. I would not want to perform in front of the public
10. I didn’t go for movies anymore and still trying not to watch too much tv
11. I deleted most of the songs in my laptop. I didn’t listen to most of the songs I that I used to favour.


Anyway, there are plenty of reasons to these actions. It all seems negative and backward to most people. I can understand that, I used to see it that way before. But now, I see it POSTIVELY, and I think I am IMPROVING. And don’t get me wrong, these actions are not taken drastically. It took me quite some time to be like what I am now. To others, well, I try to do it as politely and in good manner as possible. Jaga hati, kerana Allah juga pentingkan kasih sayang.

So, you see, I am not really good in hukum fiqh. I didn’t take all these actions totally because of fiqh. Most of these are done after I see the real purpose of my life and I had to prioritize. I had to leave things that can jeopardize my iman and Allah’s love for me.

So what changed me?
Well, it is really simple.
I can now see the real purpose of my life.
Who am I? Why was I created in the first place, and where will I go after this?

It is difficult to see the real reason why Allah created us if we could not feel Allah’s love.
It is more difficult to feel Allah’s real love if we do not know Allah. How do we get to know Allah?

First step: who am i? which one comes first?
Well, I guess the first step is by looking into ourselves. Which one comes FIRST? First means everything. You put your whole life into it. The second or third one is not that important. If I put teacher first, then I might put all my lives into teaching. I might be teaching in my sleep and in my dreams. Then what to do if I had to stop teaching? I would be lost and crazy wouldn’t I? If somebody sees her as mother, then what would she become if she lost her child? If I see myself as a Malay, well what about others who is not born malay?

I am a muslim first and teacher second?
A muslim student?
OR
a student who is also muslim?

Can you see the difference?


Step two: so how do Allah look at us?
Now, let’s see how I Allah look at us.. if Allah look at us as Malays, teachers or only as mothers, then what about others who are not? Allah does create us as malays, but that should not comes first. If Allah rewards us based on our race like what people nowadays did (special quotas, etc.), then Allah is cruel. But He did not.

Allah don’t mind about all that. All people are the same to Allah. What makes them different is their imaan, their faith. We can choose to be Muslims, but we cannot choose to be a Malay. Allah Maha Adil, Maha Penyayang. And so, why should we put race or occupation in ourselves first? We didn’t see Bilal as black, Salman Al-Farisi as Persians. They are all seen as muslims first.

Muslims are those who bow their heads to Allah. Those who put his or her life as servants of Allah.

Step 3: seeing the real purpose of our lives
When I started to see the real reason why Allah create us in the first place, refer to al-Quran (ad-dzariyat 51:57) and (al-baqarah 2:30), I can see my life in a wider perspective. Jika kita hanya melihat diri kita sebagai Cikgu atau doktor maka rugilah kita. Betapa pendeknya cita-cita dan matlamat hidup.

Teringat saya pada peristiwa Rib’iy bin Amir datang berpakaian tidaklah segah orang Rom dan Parsi ketika itu, tetapi dengan perasaan izzahnya terhadap Islam, dia pergi kepada panglima Rom (kalau tak silap saya) bernama Rustum dan berkata (lebih kurang macam ni..lupa plak- do refer to the book- Selagi Masih Muda by Dr. Aidh, the one wrote La Tahzan/Dont be sad):

“aku datang ingin membebaskan manusia daripada segala perhambaan selain perhambaan kepada Allah.”

Tak berapa ingatlah ayat dia, tapi benarlah, jika kita dah menghambakan diri kepada Allah 100%, kita akan menjadi bebas. Tak akan jadi penakut. Tak akan risau dengan perkara mendatang. Apa jua masalah dan cabaran dianggap dugaan, peringatan, dan kasih sayang dari Allah. Jika ada kesenangan, tidak pula lupa pada Allah dan umat yang lain. Inilah muslim yang sebenar. Lihat saja kepada para sahabat. Mereka tak takut dengan apa pun cabaran dan rela berkorban. Merekalah orang paling rajin, paling kaya, paling beriman. Visi mereka tidak terhenti sekadar di dunia. Dunia ini dirasakan sempit. Dunia ini hanyalah ladang untuk mereka menuai iman dan pahala.. (refer back to Men’s purpose as Khalifah/caliph).

Siapa sebenarnya yang kita sembah?
Sebab itu jugalah mereka tidak takut mati untuk Allah. Bila orang Islam dah nampak keluasan Akhirat dan kesempitan Dunia, nothing can stop them. That is why the kuffar is so afraid of muslims. That is why they try to weaken muslims with so many things such as hedonisme, etc. Sadly, music is one of the tools used by the kuffar to weaken muslims. Fashion, sports, education system, way of thinking, philosophy, everything is not based towards Allah. Memang benar, bila manusia sudah dilalaikan dengan perkara-perkara yang tak sepatutnya menjadi keutamaan, mereka akan leka dan jadi lupa matlamat sebenar mereka diciptakan Allah, maka habislah dunia menjadi huru-hara. Siapa yang sebenarnya disembah? Allah atau manusia? Atau duit? Atau nafsu?

Ustaz Abu Bakar as-siddiq? Ustazah Aisyah?? No such thing!
During the times of Prophet Muhammad, there is no such thing as ustaz or ustazah. Apa yang ada hanyalah muslim yang berniaga (Abu Bakar, Abd Rahman b. Auf), muslim yang berladang, muslim yang mengajar, dan sebagainya. Everybody put Islam first, as their main priority.

Siti Khadijah, Erma Fatima, dan Cat Steven
Mari kita periksa semula, benarkah kita bekerja atau belajar kerana Allah? Atau sekadar memenuhi kepuasan dan kehendak sendiri? Siti Khadijah berniaga untuk Islam. Contoh kini? Well, you can see how how Erma Fatima has changed.

A director who puts Malay or Malaysian first in herself would direct a movie like Embun or 1957: Hati Malaya.
A director who puts herself as director who just love arts, movies, and everything about it would direct a movie like maybe Jimi Asmara or something like that.
But now, see what kind of production Erma Fatima did when she puts Islam first in herself and in her mind?
What Cat Stevens did with his music when he became a muslim? It is really incredible. Just imagine if every Muslim do like what they did? Move away Zionist, real muslims are back!

Using your potential for Islam = closer to Allah
So you see, I won’t stop people from doing anything they like as long as it is for Allah, for Islam. Selagi mana ia tidak membuatkan hati kita menjadi batu dan menjauhi Allah, saya masih okay dengannya. Selagi ia tidak memberi risiko kepada iman saya. Saya akan kata okay. Selagi ia tidak terang-terangan melanggar syarak, saya akan ikut. Kita kena ingat, niat tidak menghalalkan cara. Kita mungkin berniat baik, tapi sejauh mana kita yakin kita boleh bertahan dengan niat itu? Kononnya untuk kebaikan, tapi jika tidak dijaga, entah-entah di tengah jalan kita leka dan alpa, kerana apa yang dibuat itu ada unsur-unsur yang melanggar syarak.

Menyusahkan manusia?
Bercakap soal syarak, adakah hukum syarak itu dicipta untuk menyusahkan manusia? Tak, hukum syarak yang ditentukan Allah dibuat untuk melindungi manusia daripada melanggar fitrahnya. Islam adalah satu cara hidup yang mengikut fitrah manusia. Di antara sebab kenapa Islam mengharamkan arak adalah kerana ia membawa manusia menjadi mabuk dan boleh membuat sesuatu di luar kemanusiaannya dan juga merosakkan fizikal diri. So, itulah maksudnya melanggar fitrah manusia..

The musicals and my other decisions and actions
The case with the musicals and ten other actions? I will explain to you later. But for the time being, my first answer right now is that, in making decisions,or taking actions, if I cannot see it could bring me closer to Allah, or even worse, drive me further away from Allah, I won’t do it. If I have some other thing that is more important for Islam at that time, I will have to prioritize.. I just want to please Allah, that is all.

Second answer?
From all my actions and decisions, you CANNOT generalize it into this answer: “Because Islam does not permit it. It is wrong in Islam”.
Is attending annual dinner wrong? No, Islam didn’t say it is wrong. In fact, I would join the dinner, but with some conditions. Moreover, its objective must be clear. Not just for fun, because you might get carried away. We have been taught since small to do things for no reason. It’s time for us to put a fullstop to it. Life is short after all, and we are not kids anymore. Make sure we make the most of our lives and have something to show to Allah. So, can’t we have fun? Aiyoh, of course we can..refer to my previous entry about having fun in one of my blogs. Can’t remember which one.

p/s: take me to children’s musicals or the theatre that could benefit Islam or myself. Then I would. Provided if the tickets would not cost too much. I’d rather give my money to the charities or Palestinians or buy a meal for da’wah…heh..

(Please, if I did not do what I wrote in my blogs, do remind me. Tegurlah saya jika saya tak lakukan apa yang saya katakan.. (as-Soff, 61: 2) kerana tugas seorang muslim adalah mengingatkan saudaranya yang lain dan Allah sangat benci orang yang cakap tak serupa bikin neh!)

Thursday, 29 January 2009

thinking about Islam??

1. Carrying the Muslim Label

Why should I carry the muslim label?
Well, whether u like it or not, U already carrying it right now..so how should we carry ourselves? Well, follow what the prophet has guide us. Solat and reading the Quran supposed to teach us discipline and take good care of nikmat and rezeki that Allah SWT has provided us, but then, most Muslims in this country still littering, never punctual, and loitering…Shooing away customers

Tidak hargai rezeki (membazir) + tiada rasa bersalah + tiada inisiatif untuk berubah kepada baik = hidup tak bermakna + tiada keberkatan (Duit pun selalu tak cukup)


Tanda keimanan bukan setakat berada di dalam hati. Ia perlu dizahirkan dalam bentuk perbuatan. Jika perbuatan saja pun, tetapi tanpa keikhlasan dan sifat ihsan dalam dirinya, maka iman yang sebenar tidak tercapai juga. Soal tahap keimanan seseorang, hanya Allah sahaja yang tahu.

2. Islamic Branding

Teringat pula laporan dalam akhbar tentang nak cipta kereta untuk pengguna Islam. Apa bezanya? Ada kompas untuk menunjukkan arah kiblat dan mempunyai lebih banyak ruang menyimpan barang seperti sejadah dan kain untuk solat. Is this what Islam is all about? Islamic branding? Yup, more and more people are trying to put in the Islamic element just to make it look nice. Adakah ini Islamisasi atau mengislamkan jahiliyah? Adakah kesenian Islam adalah seni khat semata-mata?

Q: bila disebut kesenian Islam, apa yang terbayang di fikiran awak?
A: seni khat
Q: itu saja?
A: ada jugalah senibina, nasyid, dan sebagainya.
Q: anda tahu apa yang menjadikan sesuatu bentuk kesenian itu Islam? Adakah sekadar kerana orang yang menciptakannya atau mengamalkannya adalah orang Islam?
Q: kesenian Islam ini apa saja bentuk kesenian yang membawa manusia kembali mengingati Allah. Asalkan tidak melanggar syariat. Itulah adanya seni-seni seperti yang saya sebutkan tadi.
A: jadi, kalau aktiviti kesenian yang kita ada sekarang, bagaimana nak menjadikannya sesuatu yang mengikut prinsip kesenian Islam seperti yang dinyatakan oleh anda sebentar tadi?
Q: mungkin kita boleh buat pertandingan nasyid.
A: maksud saya, contoh yang kita telah ada sekarang di tv. Apa rancangan yang awak minat?
A: rancangan hiburan malam minggu.
Q: jadi bagaimana? Islamkah rancangan itu?
A: kalau begitu, kita pastikan rancangan tersebut penyanyi tidak berpakaian terlalu seksi dan kita tidak tayangkan sewaktu masa solat.
Q: jadi, Islam sekadar solat dan aurat?
A: habis tu...??
Q: arghh..(tension)


3. IT - Islam Tradisional

Ape itu Islam tradisional? Halal dan haram?
-dah berjaya, sekularisme mmg telah berjaya. Orang sibuk dengan hukum-hakam dan hal fekah, berbanding... di mana roh islam? Bila masa menyoal, semuanya bersoal jawab tentang hukum fekah dan berdebat tentang perkara ranting, bukan akarnya.

Sistem pendidikan kita berjaya melahirkan ramai pelajar yang mampu menjawab segala bentuk soalan pendidikan Islam dengan cemerlang. Sehinggakan bila ditanyakan apa kua jenis soalan, mereka mampu menjawab dengan soalan standard seperti yang tercatat dalam silibus buku teks mereka.

Q: Apakah peranan manusia sebagai khalifah Allah di muka bumi?
A: Memakmurkan bumi.
Q: Boleh awak lebih spesifik. Bagaimana yang dimaksudkan memakmurkan bumi tu?
A: Jaga alam sekitar? Manfaatkan kemakmuran bumi untuk kebaikan bersama...
Q: Apa pula kaitannya dengan manusia biasa seperti awak? Bagaimana awak berperanan sebagai khalifah?
A: err..saya belajar tentang Khalifah yang empat tu??? hehe..??
Q: adeyh!

Apa yang menyedihkan ialah mereka tidak mampu membuat kaitan apa yang mereka pelajari dengan diri mereka sendiri. Mereka claim mereka muslim, marah bila Nabi Muhammad dihina, tetapi bila disoal soalan mudah tentang akidah, mereka terkebil-kebil. Bagaimana nak meyakinkan orang dengan Islam bila diri sendiri tidak yakin dan tidak berpegang teguh dengan Islam?

4. Mencari ketenangan dalam Islam

Pelik, tapi itulah dia peranan agama sekarang. Sekadar memberi ketenangan. Bila sedih, cari Allah. Bila dikecewakan, baru merujuk Quran dan bersolat. Salah ke mencari ketenangan itu? Tidak. Ketenangan memang didapati bila kita mendekati Nya. Tapi itu tidak sepatutnya menjadi fokus utama kita mendekati Islam, mendekati rahmat dan kasih sayangNya.

“katakanlah (Muhammad); ‘Jika kamu mencintai Allah, ikutlah aku, nescaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu. Allah maha pengampun, maha penyayang.”

“sesungguhnya Allah itu tuhanku dan tuhanmu, kerana itu sembahlah dia.
Inilah jalan yang lurus.”


5. Bagaimana caranya ?

Mudahnya, ikut cara yang ditunjukkan oleh Rasul kita. Ikut ajarannya. Apa yang dikatakan oleh Allah kita turuti. laranganNya dijauhi. Kenapa takut dan lemah dalam mentaatiNya ? Bukankah Allah yang Maha Penyayang itu telah berjanji akan memberi yang terbaik di akhirat kelak ?

Tak percaya janji Allah ?
Tak takut peringatan Allah tentang hari kiamat kelak ?

Secara mudahnya, di bawah ni ada ciri-ciri secara praktikalnya yang boleh diikuti oleh seorang muslim dalam rangka mencari keredhaanNya dalam kehidupan di dunia ini.

10 Ciri Individu Muslim

 Akidah yang Sejahtera
 Ibadah yang Sahih
 Sihat Tubuh Badan
 Akhlak yang Mantap
 Luas Ilmu Pengetahuan
 Mampu Berdikari
 Melawan Hawa Nafsu
 Menjaga Masa
 Gerak Kerja yang Tersusun
 Bermanfaat kepada Orang Lain

amacam? bila lagi nak cuba jadi orang yang dicintai Allah dan Rasulnya?

Wednesday, 14 January 2009

BIG word allergy

Dakwah is such a BIG word.
Could start allergic reaction to some people! Ahaks!
Sooo, why don’t we just use the term “promoting Islam”??
Does that sounds okay with you?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails