Friday, 19 December 2008

Dialog mengejut

- Awak dah berdakwah di tempat awak?

~haa…dakwah?

- nape? takut dengan branding dakwah ke? dakwah tu kan promote Islam?? ape asingnye di situ??
- Berdakwah ni tanggungjawab semua umat Islam. Kalau orang Islam seperti awak tak buat, siapa lagi? Nak tunggu ustaz je yang sebarkan Islam ni?
-Apa al-Quran kata tentang kegunaan akal fikiran kurniaan Allah kepada kita?

~…….hmm…untuk mempelajari segala yang ada di sekitar kita tentang Allah..?

- Alhamdulillah, awak nampak kebenaran itu…Allah suruh sampaikan khabar gembira. Kalau benar dan yakin dengan khabar gembira ini, kenapa pula kita nak simpan kebenaran dan kegembiraan ni sorang-sorang?

~ye tak ye….

- Kalau kita tak buat dan membiarkan saja, rugilah kita. Rugi. Awak tentu tak nak rugi kan?

~ of course tak nak rugi. nak untung! hehe

- fikirkanlah,kalau kita tak berdakwah ke jalan Allah, raaamai lagi yang terus menerus berdakwah ke arah jalan sebaliknya. Sayang sekali. Jadi, nak biarkan saja dakyah syaitan ke arah kebatilan?
- Mahu jadi orang yang pertama bangun berjuang
atau hanya duduk dan cuba untuk tidak ambil peduli?
Atau mahu duduk diam, baik sorang-sorang, dan mengutuk orang lain tanpa buat apa-apa? Apa lagi pilihan anda yang lebih teruk lagi?
Mungkin juga anda sendiri terpengaruh dengan dakyah tersebut, lalu terjerumus terus ke lembah kehinaan..??

- Benarkah awak hamba Allah?

~ errkk..

- kalau benar, bangunlah dan berikanlah peringatan kepada orang-orang lain..

Wahai orang yang berselimut!
Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran.
Dan Tuhanmu, maka agungkanlah kebesaranNya!
Dan pakaianmu, maka hendaklah engkau bersihkan.
Dan segala kejahatan, maka hendaklah engkau jauhi.

(al-muddatsir: 1-5)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails