Saturday, 29 December 2007

soothing sounds



selawat pelindung diri by nowseeheart

Thursday, 13 December 2007

Just for FUN. what is FUN?

Bagi manusia yang sudah tetap dan nampak matlamat hidupnya sebagai seorang yang mengucapkan syahadah sepenuh jiwanya, sepatutnya…
Tiada istilah “just for fun”.
Dia tidak akan ada perbuatan yang dibuat sekadar suka-suka.
Dia adalah orang yang bersungguh-sungguh mendampingi iman.
Kerana orang yang beriman tidak mensia-siakan masanya dengan perbuatan yang sia-sia dan tidak bersandarkan kepada Allah.

Jadi, Islam ini “no fun” ke?
Sebenarnya apa gunanya “fun” yang tiada makna?
Buktinya, orang yang keluar “having fun” katanya, hatinya pun entah-entah tidak tenang tenteram. “fun” yang dinikmatinya juga bersifat sementara. Malah, selalunya membinasakan dirinya juga. Sedangkan orang beriman yang menghadapi pelbagai kesukaran, malah berdepan dengan hukuman maut pun masih mampu tersenyum tenang.
Mereka nampak teraniaya, tapi sentiasa tenang dan bahagia di hati. Kerana mereka ada Allah di hati mereka.

Jadi siapa yang “having fun” sebenarnya?
Di syurga kelak siapa yang akan mendapat keseronokan atau “fun” yang abadi?
Nak biar dia seorang sahaja?
Atau awak seorang sahaja?
Kenapa tidak kita semua? Kita ajak semua menuju jalan Allah. Keseronokan akhirat yang lebih abadi…

Bak kata Syed Qutb dalam Hidup di bawah bayangan Quran:

“Segala sesuatu yang dicapai oleh seseorang di dunia ini bukanlah merupakan seluruh habuannya, malah merupakan sebahagian dari habuannya sahaja.
Segala balasan yang terluput di dunia ini tidak akan terluput di Akhirat nanti.
Di sana balasan tidak akan mengalami penganiayaan, pengurangan, dan kesesiaan.
Peringkat perjalanan yang dilalui manusia di bumi ini merupakan peringkat perjalanan di sebuah alam hidup yang lumrah, sebuah alam sahabat yang mesra dan sebuah alam yang mempunyai roh yang sentiasa menerima, menyambut, dan ia bertawajjuh kepada Allah Pencipta Yang Maha Esa sebagaimana roh orang yang beriman bertawajjuh kepada Nya dengan penuh khusyuk.”


Oleh itu, jika soalan saya sekarang adalah:
“Kenapa awak buat tu?”
Jika awak mampu menjawab:
“InsyaAllah semata-mata hanya kerana untuk mendapat redha Allah”

Saya ucapkan Tahniah!
Sekurang-kurangnya matlamat hidup awak tercapai sekaligus mendapat pahala dan dijanjikan syurgaNya.
Oleh itu, bila buat sesuatu, fikirlah baik-baik. Semoga Allah beri petunjuk.

“Begin with the end in mind”

Beriman kepada kitab??


Sejauh mana kita beriman kepada kitab Al-Quran?
Belek pun tidak.
Baca pun tidak.
Faham apatah lagi?
Bila dah boleh baca pula, kita baca saja. Tidak sampai ke hati. Tak ubah umpama si orientalis barat.
Apa yang kita suka, kita ambil. Yang kita tidak suka, kita lempar jauh-jauh.
Yang kita rasa tak berape best, kita modify.
Maka, berimankah kita?

Bahagian poligami dan nikah kahwin kita ambil. Bab kejadian alam dan unsur-unsur saintifik yang diceritakan dalam alQuran kita ambil.
Bahagian suruh menutup aurat pula kita lempar jauh-jauh.
Bila Allah kata pasal hubungan lelaki perempuan bukan muhrim perlu dijaga kita kata zaman dah berubah, tak mengapa. Lagipun kita bukan buat benda tak elok atau pegang-pegang...banyak betul modify ayat-ayat Allah.
Zaman dah berubah? Bukankah masa SPM, PMR dulu kita jawab dalam peperiksaan Pendidikan Islam KBSM kata yang Al-Quran itu sesuai sepanjang zaman?

Hmmm...betulke kita percaya kepada al-Quran?
Betulke kita beriman kepadanya?
Al-Quran adalah umpama arahan dan nasihat daripada Allah, jadi mengapa pula kita tak nak ikut?
Allah yang menciptakan kita, Dia Maha Mengetahui, jadi kenapa pula kita persoalkan apa yang dikatakanNya?
Fikirkan.

Back to Quran.

Kronologi ke Surau (musolla)


Seorang pemuda,
hendak pergi ke surau.
Tiba-tiba rasa riak dengan perbuatan.
Mungkin harus aku patah balik?
Jangan!
Jangan patah balik!
Jangan tak jadi pergi pulak!
Nanti syaitan dan iblis ketawa gembira kerana tipu helahnya berjaya.
Betulkan semula niatmu.
Percepatkan langkahmu.
Berlawan dengan hawa nafsu, pasti menjadi suatu kemenangan yang manis.
Lagipun, pernahkah ada manusia yang rasa rugi apabila ke surau.
Buang masa? Taklah.
Tak rasa rugi masa pun.
Malah, rasa tenang dan gembira.

Marilah menuju kejayaan!

Wednesday, 5 December 2007

the big star & the 'isk' girl..hehe


E’eh, you’re that film star! ANani right?
You’re still young and petite, and yet you’re a big star already!

~ sigh** blushing
~ thank you
~would you like me to sign an autograph for you?

Oh, no Ana. It’s okay, I’m not going to ask for your autograph or photo now :)
But…
Tell me, when you have something really good, like special offer for certain products, you would definitely share the good news with others right?

~right?? Hehe..
~**confused

But don’t worry, this time it’s not product. It’s only facts that I want to share with you. Some history lessons to be exact.

~huh?

Never mind if you are full of controversy or the way you dress are really a contrast with mine.

~erkk??

We are all victims of what others did in the past. But all you need to do now is that you just open your hearts and mind now so that you won’t be victimized anymore.
We are all young and capable of doing something really big, so you see, there are people out there who realized that. So they are eager to manipulate our power. And you yourself are now a star! Imagine the impact that you’ve and you might have done. All your words and your actions are being heard, seen, and followed.

~so where are you getting? I cannot see any history lessons here.
~please get straight to the point I do not have much time.
~if you want me to endorse your product, just tell me dear.

Okay, okay. So what I am trying to say that it is others who mould us to be what we are today. Others, such as our family, our education systems, what we read or eat, and our surroundings. So now, it is up to us whether we took full charge of ourselves to become a tool for everything good, such as the Islam, our peaceful deen or just be a victim of circumstances and manipulated by others.

~and???
~you’re still talking in circles.

And…now I’ll ask you again; if you have good news, such as how Rasulullah got the first revelation in Hira’ cave, wouldn’t you like to spread the news to the ones you love?

~**smile
~what do I have to spread?

The beauty of Islam. The words of Quran. It has everything you need in it. How far have we been using it as our manual of life? Have we told others what’s inside it? Or we just want to keep the good news as a secret?

~ah-ha.
~you may just have a point.
~I can only recite the quran, but I do not know Arabic. So where should I start?
~by the way, where is the history lesson you’ve been telling me?

Haha..yes, so we should start with the history lesson. And a history lesson will not be interesting if we could not relate it with ourselves right? Just like the plots of the film you just starred 1957: hearts of Malaya right? Therefore it is important to know how we see ourselves before determining our history.
This is the muqaddimah before we go on with ISK.

~ISK? What’s that?

hehe..…So, anyone? Who would dare to tell this film star about ISK?...hehe…continue this story yourself…

Sunday, 11 November 2007

Mabadiunaa

Allah tujuan kami
Al Quran kitab kami
Rasulullah Muhammad
Ialah teladan kami

Jihad fii sabiilillah
Langkah perjuangan kami
Gugur dengan syahid
Adalah impian kami...!

song by snada

Friday, 12 October 2007

Lemas..


12 OKTOBER 2007. 2:07 AM

Malam ni malam terakhir Ramadan.
Esok hari terakhir Ramadan.
ESOK.
Bila mengenangkan bulan Ramadan yang dah nak habis ni,
rasa LEMAS
bila melihat masih ada yang membuang masa
depan tv,
bersesak-sesak membeli-belah,
menyanyi bergembira,
seolah-olah anak-anak kecil yang tidak mengerti hikmah Ramadan,
seolah-olah tiada amal ibadat yang perlu dikejar
di malam terakhir ini.

Rasa LEMAS pula bila dengar lagu raya.
Entah kenapa.
Mungkin dah mula rindu dengan kemanisan Ramadan.
Mungkin rasa kesal kerana amalan Ramadan tidak seberapa.
Mungkin kerana aku sedih melihat orang yang mengabaikan rahmat Ramadan di saat-saat akhir ini.
Apa yang kita bawa keluar Ramadan ini?
Masih adakah lagi Ramadan untukku selepas ini?

Sepatutnya Syawal ini disambut dengan penuh semangat.
Jika madrasah Ramadan berjaya mentarbiyah diri; jasmani dan rohani,
Maka seharusnya kita boleh bertakbir penuh semangat,
ALLAHU AKBAR!
Membuktikan bahawa kita telah MENANG
dan bersedia untuk menghadapi bulan-bulan yang mendatang
sebagai orang baru,
individu Muslim yang cemerlang!
bak emas yang bersinar-sinar!

Wednesday, 13 June 2007

This picture down here explains everything…




I got to admit, I grew up loving the TV. It started off with Sesame Streets series and then Doraemon and then into the CSI.
Yesterday I call it the idiot box. But today, I’m gonna take my words back.
I came to realize, that it’s not the TV, but the people who did not use it wisely are the ones who are idiots. I’m not so proud to say that I was one of that idiot bunch. Back then, I just watch TV because the TV is on.

Then, I justify my whole act, saying that watching that particular reality TV show is good to make you learn more about people’s psychology.
And that applies to Spongebob too?
Oh, it’s just for fun. Is it wrong to have fun?
No, it’s not wrong to have fun once in a while. But you do it the wrong way. You won’t get any benefits doing it the wrong way. Just like when you do a workout the wrong way- you won’t see the results.

During this motivational camp when I was still in primary school, they told us that TV is hazardous to us. It’s wasting our time. I do not understand it at that time. So, I tried to not watching the TV for a few days, but it doesn’t work. It’s because I do not understand yet the purpose of my life?

A friend used to ask, do we Muslims have time for hobby? With so many things to do and to learn, we are running out of time. So we do not need a hobby. Coz we do not have past time. Set our priorities first. Reading is not a hobby, it is a need.

To prioritize, you must be objective driven. You must know how will it benefit Islam and how will it please Allah? Throw in the big stones inside the bottles first before filling it with the small pebbles. That way, everything will fit in nicely in the bottle. That’s how you spend your time wisely.

Imagine the hours you spent watching stupid shows on TV, you might have finished reading 2 thick books, cooking, memorizing a whole page of al Quran, or maybe reorganize your files in your office. Just calculate how much time you spend watching TV or playing PS2 each day. It would really be more beneficial if you go for martial arts training instead of just playing the part of a martial arts grandmaster on the computer games. Besides, which one of these skills is more useful in this reality world?

Sometimes I prayed for electric blackout. So that people around me will realize that there’s a lot of thing that can be done besides watching TV. It might send a message to the person that being in the living room, does not mean that you must switch on the TV.

I am not suggesting others to stop watching TV or throw that box away. I am not saying that everything on TV is crap. I am suggesting that everybody should be in full control of what they are watching and only watch it when needed.
They must learn to PRIORITIZE.

And what about our media giants?
Well, I guess they should stop feeding us garbage. Feeding us with brainless imported reality TV shows will only degrade our own people. Polluting our young minds.
Can’t they see that?
Oh, I forgot, they can only see the money behind all these garbage and nothing else.

Monday, 4 June 2007

Ikatan yang dibiar Terlerai


“Sesungguhnya orang Islam itu bersaudara.”

Ayat itu seperti sudah biasa saya dengari sejak kecil lagi, sehinggakan saya bersikap acuh tak acuh terhadapnya. Malah, saya tidak pernah sedar bahawa ia terdapat dalam hadis dan dinyatakan dalam al-Quran. Namun kini, alhamdulillah, selepas saya mula belajar tentang Islam, saya mula sedar apa yang dimaksudkan oleh hadis ini sebenarnya.

Bila bercakap pasal persaudaraan sesama Islam, teringat pula kisah perang Badar dan juga kisah tamadun Islam dahulu yang berada di bawah satu payung yang sama, iaitu di pemerintahan khalifah. Di waktu itu tiada semangat nasionalis, yang ada, hanyalah persaudaraan sesama Islam. Namun begitu, realitinya sekarang tidaklah seindah dulu. Pagi semalam saya terbaca sesuatu yang kurang saya senangi di akhbar tempatan. Berikut adalah sedikit petikan penting daripada berita yang bertajuk:
Ketegangan di selatan Thailand tidak rencat aktiviti di Bukit Kayu Hitam.

“Meskipun ketegangan di wilayah selatan Thailand dilaporkan bertambah buruk, namun ia tidak merencatkan aktiviti perniagaan di sempadan Malaysia-Thailand terutama di Kompleks Imigresen, Kastam dan Kuarantin (ICQ) di Bukit Kayu Hitam di sini.”

“Rata-rata peniaga dan orang ramai yang ditemui pula menyifatkan kegegangan di wilayah selatan Thailand tidak menimbulkan kebimbangan kepada mereka untuk berkunjung atau berniaga di situ kerana yakin dengan tahap keselamatan negara.”

“Lagipun, kedudukan ICQ Bukit Kayu Hitam terletak agak jauh dengan wilayah yang bergolak itu.”

“...oleh itu, saya rasa tiada apa yang perlu dibimbangkan jika mahu berniaga atau membeli belah di sekitar ICQ ini.”

“..Bahkan saya menerima lebih ramai pelanggan memandangkan sekarang ialah musim cuti sekolah.”

“Dilaporkan, ketegangan di selatan Thailand bertambah buruk apabila 18 orang termasuk 11 anggota separa tentera terbunuh dalam dua insiden berasingan malam kelmarin.”

Isu di selatan Thailand yang telah lama berlaku nampaknya dipandang sebelah mata sahaja. Isu itu juga dianggap isu orang Thailand semata-mata. Nampaknya ikatan persaudaraan di antara muslim di Thailand dan Malaysia telah terlerai. Tiada siapa yang ambil peduli tentang keadaan penduduk Islam di sana. Entah-entah insiden Tak Bai pun mereka tak tahu-menahu apa yang telah berlaku dan kenapa berlaku pemberontakan dan keganasan di selatan Thailand. Apa yang ada, hanyalah semangat pentingkan diri, iaitu hasil daripada ideologi nasionalis yang diterapkan ke dalam sanubari kita.
Orang kita hanya tahu membeli-belah. Majoriti orang Islam kita juga hanya merasakan bahawa “Nasib baiklah di negara kita aman, tidak seperti mereka.”
Lihatlah bagaimana kepentingan umat diambil sambilewa. Saya tidak mengharapkan orang kita mengangkat senjata melawan, tetapi sekurang-kurangnya ambil tahu tentang apa yang berlaku. Kemudian, jika boleh, bantu mana yang termampu sebijak mungkin. Yang paling penting, cuba membela agama dengan cara mentarbiyah (didik) diri dan berdakwah kepada orang lain supaya orang Islam tidak akan tertindas lagi. Ini kerana, segala jawapan terdapat dalam al-Quran, dan hadis. Sejarah juga telah membuktikan sunatullah ini.

Persoalannya sekarang, mampukah anda bersukaria sewaktu kakak anda yang berjiran dengan anda didera suaminya dan hidup dalam ketakutan hanya untuk menuntut hak sebagai seorang manusia?

Tuesday, 17 April 2007

Kisah Super POSITIF yang bencikan rungutan..

dia cas positif.
hari ini dia sangat gembira,
bila masih ada lagi yang positif di kalangan negatif.
hidup terseksa bila dikelilingi cas-cas negatif yang tak nak berubah.
rasa seolah-olah cas positif yang ada ni ditarik-tarik dan disedut habis oleh cas negatif yang lain.
memang terseksa.
takut pun ada juga.
takut kalau-kalau terikut-ikut dan berubah.
mujur sentiasa ada yang membantu.
cas positif yang besar cuba membantu.
cuba menasihati
semoga cas negatif berubah.
dia pun tak tahu bila negatif akan berubah.
dah banyak cas posistif yang besar cuba menasihati sebelum ini.
namun -ve masih tak berubah.
moga Tuhan beri dia hidayah
untuk berubah.
supaya hidupnya lebih ceria dan mensyukuri nikmat Allah.

p/s: cas positif seorang yang anti kepada rungutan, whiner, complainer, dan yang sewaktu dengannya. sesungguhnya apa-apa bentuk negativiti yang didengari di sekelilingnya,akan 'trigger' dia menjadi SUPER positif yang gagah dan garang..!!haha..
so who would like to whine and feeling sorry for themselves (play the victim) in front of +ve ?

Sunday, 1 April 2007

RADIO AD THAT STUCK IN MY MIND..

I was on my way to kL sentral in a not-so-rapid KL bus that was stuck in a jam. Then, I heard a few of the commercials on the radio that really annoyed me:

Radio Ad 1: “Bang, pandulah secara berhemah, saya nak dapat wang RM250 ribu daripada Mat Spot..blablabla…”

(Mat Spot or whatever it is called offers RM250 000 to car owners that have registered with them that drives safely. But only if your car is spotted by them.)

Radio Ad 2: “Apabila anda menyertai perniagaan produk kecantikan ini, suami anda akan pada mulanya akan: “wow, cantiknya isteri abang!” kemudian, “wow, besarnya rumah dan kereta kita yang!”, dan seterusnya, “seronoknya bercuti di luar negara bersama.”

(okay, I may forgot the real script for this ad, but it is something like the above, where it shows what you could gain from the business – beautiful face, lot’s of money to spend on cars, houses, and free trips to overseas.)

These ads made me wonder, does our society really that materialistic? I can’t ignore the fact that we do need money in this world, but making it as your main aim in life? Use it for a lavish life? I wonder how many people would respond to that ad. Probably thousands of Malaysians would do that. Just look at the turnouts for the reality tv singing shows auditions? Up to 10 000wannabes! And how many girls and boys who would sell their body just for the money. Sometimes, even for fun! Wanting all the fun, fame, beauty, and wealth REALLY is what most people nowadays want. Money laundering, duit kopi, corruption cases, or whatever it is being called, is getting worser. It is true, the world is getting too materialistics. They aim to make millions per year. Trump or Gates are their idols. They work like crazy for those glitzy things. So where would your money go when you’re dead?
I don’t know what else to say..usually I would come up with a solution or idea to end my writing. But today, I let my emotions run wild and maybe you guys have to come up with the conclusion yourself.

Wednesday, 21 February 2007

MUHAMMAD RAHMATAN LIL ‘ALAMIN - Kempen Cintai Rasulullah


…Mari kita melihat sejarah dengan mata hati….

Flashback  Hampir 2 tahun lalu, seorang ustazah saya pernah memberi komen tentang pembentangan saya dan rakan saya yang bertajuk Strategi Perjuangan Dakwah Rasulullah. Saya tak pasti sejauh mana komennya itu memberi impak kepada rakan saya, namun ia sangat mengubah pandangan saya terhadap pembelajaran sirah nabi secara keseluruhannya.

Beliau berkata bahawa pembentangan itu masih kekurangan sesuatu. Kami masih hanya membentangkan apa yang dipelajari di sekolah dahulu, iaitu hanya di permukaannya sahaja. Tidak mendalam dan tiada refleksi.

Katanya, “memang benar, strategi yang awak telah bentangkan itu semua, tapi apa yang boleh kita dapat daripada semua strategi itu? Apa yang boleh awak pelajari daripadanya? Bagaimana untuk kita aplikasikannya ke dalam hidup kita sekarang?”
Memang ternganga mulut saya dibuatnya. Di sekolah kita hanya tahu mengangguk dan menerima segalanya tanpa menggunakan HOTs (higher order thinking skills). Yang saya tahu, habiskan baca buku dan silibus secepat mungkin, buat homework, dan tahu jawab soalan peperiksaan.

1 Beberapa hari lepas saya sambung lagi pembacaan saya. Bukunya bertajuk al-Raheeq al-Makhtum. Semenjak bulan lepas, belum habis-habis lagi saya membacanya. Maklumlah, membaca e-book di dalam komputer memang lain suasananya dengan membaca buku sebenar. Tak boleh dibawa tidur dan kadang-kala tamak kerana nak buat beberapa kerja sekaligus menggunakan komputer itu.

2  Berbalik kepada Raheeq Makhtum. Sirah Nabawiyyah memang pernah saya baca dan pelajari sebelum ini, namun, selepas menghadiri dan menyampaikan ISK (ini sejarah kita) beberapa kali, barulah buku sirah nabawiyyah ini yang memberi kesan kepada saya.
Mungkin kerana saya sudah sedar betapa penting dan menariknya sejarah kita, iaitu sejarah Islam untuk ditanam di dalam hati kita. Lagi satu, cara penyampaiannya lebih mudah untuk difahami, menarik, dan menyentuh hati.

Lantas saya terfikir, banyak betul yang kita tidak tahu tentang Rasulullah s.a.w., sedangkan Rasulullah sangat sayangkan umatnya. Kita juga perlu beriman kepadanya, namun jika tak kenal, maka tak cinta. Ramai di kalangan kita yang tak cintakan Rasul.
Sehinggakan bila Rasulullah dicaci dan dihina, kita boleh pula buat tak endah. Padahal sejak sekolah rendah lagi kita diajarkan tentang kisah-kisah Rasulullah dan Nabi-nabi yang lain. Malah, hari kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. pun disambut tanpa apa-apa perasaan.

3  Di dalam minda ini idea mula bercambah: Alangkah baiknya jika setiap hari kita buat giliran, seorang pelajar ditugaskan membacakan buku Raheeq Makhtum ini di dalam perhimpunan dengan gaya bercerita. Tentu menarikkan? Melalui cara ini, kita boleh belajar daripadanya mengenai junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. Kita tidak perlu menunggu tarikh 12 Rabiulawal untuk memulakannya.

4  Baru tadi saya membeli Majalah I edisi Mac 2007. ada satu artikel tulisan Ustaz Maszlee Malik bertajuk Kempen Muhammad Rahmatan Lil ‘Alamin pada mukasurat 64 yang sangat bertepatan dengan cadangan atau idea saya tadi.

“..Di dalam menyikapi isu ini, Dr Yusuf al-Qardawi dan beberapa ulama lain di Qatar telah melancarkan satu kempen. Kempen yang bersifat aman ini timbul dari kesedaran bahawa ramai lagi penduduk dunia yang tidak mengenali peribadi Rasulullah s.a.w. Maka kempen ini bertujuan untuk mempromosikan Rasulullah secara besar-besaran di Eropah dan di seluruh dunia dilancarkan…”

Kempen ini mempunyai 3 fokus, iaitu melalui online (laman web), cetakan dan penyebaran (leaflet, cd, media, risalah, buku, dll.) dan juga ruang forum terbuka cerdik pandai Islam. Yususf Qardawi juga telah mensasarkan bulan November sebagai tarikh bermulanya kempen secara intensif dan besar-besaran di negara-negara Eropah.

Jadi, tunggu apa lagi? Mari kita sama-sama gunakan kemahiran yang ada untuk mempromosi dan mengenali Rasulullah yang seharusnya menjadi contoh dan teladan umat Islam di seluruh dunia. The greatest role-model!
Let’s start Now! Start Reading, Start Learning, Start Sharing the story!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails